نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 419
ديگر نقل كرده، كه در همگى تصريح شده كه" آل محمد" را بايد به هنگام
صلوات ذكر كرد.
اين احاديث را از كتب معروف و مشهور اهل سنت از گروهى از صحابه از جمله"
ابن عباس" و" طلحه" و" ابو سعيد خدرى" و" ابو
هريره" و" ابو مسعود انصارى" و" بريده" و" ابن
مسعود" و" كعب بن عجره" و امير مؤمنان على ع نقل كرده است [1] در صحيح"
بخارى" كه معروفترين منابع حديث برادران اهل سنت است روايات متعددى در اين
زمينه نقل شده كه علاقمندان توضيح بيشتر مىتوانند به متن خود كتاب مراجعه كنند [2] در صحيح مسلم
نيز دو روايت در اين زمينه آمده است [3] عجب اينكه در همين كتاب با اينكه در اين دو حديث چند
بار" محمد و آل محمد" با هم ذكر شده، باز عنوانى را كه براى باب انتخاب
كرده باب الصلاة على النبى صلى اللَّه عليه و سلم (بدون ذكر آل) است!! اين نكته
نيز قابل توجه است كه در بعضى از روايات اهل سنت و بسيارى از روايات شيعه حتى
كلمه" على" ميان" محمد" و" آل محمد" جدايى
نمىافكند بلكه كيفيت صلاة به اين صورت است اللهم صل على محمد و آل محمد.
اين بحث را با حديث ديگرى از پيغمبر گرامى اسلام ص پايان مىدهيم:
" ابن حجر" در" صواعق" چنين نقل مىكند كه پيامبر ص
فرمود:
لا تصلوا على الصلاة البتراء فقالوا و ما الصلاة البتراء؟ قال تقولون:
[1] تفسير" در المنثور" ذيل
آيه مورد بحث، طبق نقل تفسير" الميزان" جلد 16 صفحه 365 و 366.