نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 418
على محمد و آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد".
از اين حديث هم چگونگى صلاة و درود بر پيامبر روشن مىشود و هم معنى سلام [1] گرچه اين دو
معنى براى سلام كاملا متفاوت به نظر مىرسد، ولى با دقت مىتوان آنها را به نقطه
واحدى معطوف كرد، و آن تسليم قولى و عملى در برابر پيامبر ص است، زيرا كسى كه به
او سلام مىفرستد و تقاضاى سلامت او را از خدا مىكند نسبت به او عشق مىورزد و او
را به عنوان پيامبرى واجب الاطاعه مىشناسد.
***
4- قابل توجه اينكه در باره كيفيت صلوات بر پيامبر ص در روايات بىشمارى
كه از طرق اهل سنت و اهل بيت رسيده صريحا آمده است كه" آل محمد" را به
هنگام صلوات بر" محمد" بيفزاييد.
در" در المنثور" از صحيح" بخارى" و" مسلم"
و" ابو داود" و" ترمذى" و" نسايى" و" ابن
ماجه" و" ابن مردويه" و روات ديگرى از" كعب بن عجره" نقل
شده كه" مردى خدمت پيامبر ص عرض كرد:
اما السلام عليك فقد علمنا فكيف الصلاة عليك:
" سلام بر تو را ما مىدانيم چگونه است، اما صلات بر شما بايد چگونه
باشد"؟ پيامبر فرمود بگو:
اللهم صل على محمد و على آل محمد كما صليت على ابراهيم انك حميد مجيد، اللهم
بارك على محمد و على آل محمد كما باركت على ابراهيم و آل ابراهيم انك حميد مجيد.
نامبرده (نويسنده تفسير در المنثور) علاوه بر حديث فوق، هيجده حديث
[1]" مجمع البيان" ذيل آيات
مورد بحث- حديث دوم در كتب شيعه و اهل سنت به طرق متعدد، و با عباراتى قريب الافق
نقل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 418