نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 417
پيوسته و جاودانى.
***
3- در اينكه ميان" صلوا" و" سلموا" چه فرقى است؟
مفسران بحثهاى مختلفى دارند، آنچه مناسبتر با ريشه لغوى اين دو كلمه، و ظاهر آيه
قرآن به نظر مىرسد اين است كه:" صلوا" امر به طلب رحمت و درود فرستادن
بر پيامبر است، اما" سلموا" يا به معنى تسليم در برابر فرمانهاى پيامبر
گرامى اسلام است چنان كه در آيه 65 سوره نساء آمده، ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا
قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً:" مؤمنان
كسانى هستند كه به داورى تو تن دهند و حتى در دل از قضاوتت كمترين ناراحتى نداشته
باشند و تسليم مطلق گردند).
چنان كه در روايتى از امام صادق ع مىخوانيم:" ابو بصير" از محضرش
سؤال كرد منظور از" صلات" بر پيامبر ص را فهميدهايم، اما معنى تسليم بر
او چيست؟ امام فرمود:
هو التسليم له فى الامور:
" منظور تسليم بودن در برابر او در هر كار است" [1] و يا به معنى
سلام فرستادن بر پيامبر ص به عنوان السلام عليك يا رسول اللَّه و مانند آن
مىباشد، كه محتوايش تقاضاى سلامت پيامبر ص از پيشگاه خدا است.
" ابو حمزه ثمالى" از يكى از ياران پيامبر ص به نام" كعب"
چنين نقل مىكند:" هنگامى كه آيه فوق نازل شد عرض كرديم سلام بر تو را
مىدانيم، ولى صلات بر تو چگونه است؟ فرمود: بگوئيد:
اللهم صل على محمد و آل محمد كما صليت على ابراهيم انك حميد مجيد، و بارك على
[1]" مجمع البيان" ذيل آيات
مورد بحث- حديث دوم در كتب شيعه و اهل سنت به طرق متعدد، و با عباراتى قريب الافق
نقل شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 417