نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 392
ص بخواهد به انتظارات آنها پاسخ گويد و زنانى را هر چند به صورت عقد، و نه به
صورت عروسى، در اختيار خود گيرد، دردسرهاى فراوانى ايجاد مىشود.
لذا خداوند حكيم با يك قانون محكم جلو اين كار را گرفت و او را از هر گونه
ازدواج مجدد و يا تبديل زنان موجود نهى كرد.
در اين وسط شايد افرادى بودند كه براى رسيدن به مقصود خود به اين بهانه متوسل
مىشدند كه همسران تو غالبا بيوه هستند، و در ميان آنها زنان مسنى يافت مىشوند كه
هيچ بهرهاى از جمال ندارند، شايسته است كه با زنى صاحب جمال ازدواج كنى، قرآن
مخصوصا روى اين مساله نيز تكيه و تاكيد مىكند كه حتى اگر زنان صاحب جمالى نيز
باشند حق ازدواج با آنها نخواهى داشت.
بعلاوه حقشناسى ايجاب مىكرد كه بعد از وفادارى همسرانش با او و ترجيح دادن
زندگى ساده معنوى پيامبر ص را بر هر چيز ديگر، خداوند براى حفظ مقام آنها چنين
دستورى را به پيامبر ص بدهد.
و اما در مورد كنيز كه مجاز شده به خاطر آنست كه مشكل و گرفتارى پيامبر ص از
ناحيه زنان آزاد بود، لذا ضرورتى نداشت كه اين حكم در اين مورد محدود شود هر چند
پيامبر ص از اين استثناء نيز طبق گواهى تاريخ استفاده نكرد.
اين چيزى است كه از ظاهر آيه به نظر مىرسد.
2- روايات مخالف
در روايات متعددى كه بعضى از نظر سند ضعيف و بعضى قابل ملاحظه است جمله لا يَحِلُّ لَكَ النِّساءُ مِنْ بَعْدُ اشاره به زنانى گرفته شده كه در آيه 23 و 24 سوره نساء تحريم آن بيان گرديده
است (مادر و دختر و خواهر و عمه و خاله و ...)
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 392