نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 391
به نظر مىرسد ذكر مىكنيم بعد به سراغ مطالب ديگر مىرويم.
ظاهر تعبير" مِنْ بَعْدُ" اين است كه بعد از اين، ازدواج مجدد براى تو حرام
است، بنا بر اين" بعد يا به معنى" بعد زمانى است يعنى بعد از اين زمان
ديگر همسرى انتخاب مكن، يا بعد از آنكه همسرانت را طبق فرمان الهى در آيات گذشته
مخير در ميان زندگى ساده در خانه تو و يا جدا شدن كردى و آنها با ميل و رغبت ترجيح
دادند كه به همسرى با تو ادامه دهند، ديگر بعد از آنها نبايد با زن ديگرى ازدواج
كنى.
و نيز نمىتوانى بعضى از آنها را طلاق داده، و همسر ديگرى بجاى او برگزينى، به
تعبير ديگر نه بر تعداد آنها بيفزاى و نه افراد موجود را عوض كن.
نكتهها:
1- فلسفه اين حكم
اين محدوديت براى شخص پيامبر ص نقصى محسوب نمىشود و حكمى است كه فلسفه بسيار
حساب شدهاى دارد، زيرا:
طبق شواهدى كه از تواريخ استفاده مىشود پيامبر اسلام ص از ناحيه افراد و
قبائل مختلف تحت فشار بود كه از آنها همسر بگيرد، و هر يك از قبائل مسلمان افتخار
مىكردند كه زنى از آنها به همسرى پيامبر ص در آيد، حتى چنان كه گذشت بعضى از زنان
بدون هيچگونه مهريه، حاضر بودند خود را به عنوان" هبه" در اختيار آن
حضرت بگذارند و بى هيچ قيد و شرط با او ازدواج كنند.
البته پيوند زناشويى با اين قبائل و اقوام تا حدى براى پيامبر ص و اهداف
اجتماعى و سياسى او مشكلگشا بود، ولى طبيعى است اگر از حد بگذرد، خود مشكل آفرين
مىشود، و هر قوم و قبيلهاى چنين انتظارى را دارد، و اگر پيامبر
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 391