نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 353
در آيه 28 سوره رعد آمده است أَلا
بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ:" آگاه
باشيد تنها با ياد خدا دلها آرامش مىيابد"!.
آرامش و اطمينان دل نيز نتيجهاش همان است كه در آيات 27- 30 سوره فجر آمده
است: يا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ
ارْجِعِي إِلى رَبِّكِ راضِيَةً مَرْضِيَّةً فَادْخُلِي فِي عِبادِي وَ ادْخُلِي
جَنَّتِي:" اى نفس مطمئن و آرام! به سوى پروردگارت
باز گرد، در حالى كه هم تو از او خشنود هستى و هم او از تو خشنود است، سپس در زمره
بندگانم در آى، و در بهشتم وارد شو"!
***
آيه بعد در حقيقت نتيجه و علت غايى
ذكر و تسبيح مداوم است، مىفرمايد:
" او كسى است كه بر شما درود و رحمت مىفرستد، و فرشتگان او نيز براى شما
تقاضاى رحمت مىكنند تا شما را از ظلمات جهل و شرك و كفر بيرون آورد و به سوى نور
ايمان و علم و تقوا رهنمون شود" (هُوَ
الَّذِي يُصَلِّي عَلَيْكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِيُخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ
إِلَى النُّورِ).
" چرا كه او نسبت به مؤمنان رحيم و مهربان است" و به همين دليل
هدايت و رهبرى آنها را بر عهده گرفته و فرشتگانش را نيز مامور امداد آنها نموده
است (وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً).
" يصلى" از ماده" صلاة" در اينجا به معنى توجه و عنايت
مخصوص است، اين عنايت در مورد خداوند همان نزول رحمت است، و در مورد فرشتگان
استغفار و تقاضاى رحمت مىباشد، چنان كه در آيه 7 سوره غافر مىخوانيم:
به هر حال اين آيه بشارت بزرگ و نويد عظيمى براى مؤمنانى كه همواره به ياد خدا
هستند در بر دارد، چرا كه با صراحت مىگويد: آنها در سير خود به سوى اللَّه تنها
نيستند، بلكه به مقتضاى" يصلى" كه فعل مضارع است و دليل
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 353