نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 32
نكنند،
بعلاوه اين تعبير نشان مىدهد كه نزول باران و پرورش گياهان مورد توجه خاصى بوده
است.
اين آيه بار
ديگر به" زوجيت در جهان گياهان" اشاره مىكند كه آن نيز از معجزات علمى
قرآن است، چرا كه در آن زمان، زوجيت (وجود جنس نر و ماده) در جهان گياهان بطور
گسترده ثابت نشده بود، و قرآن از آن پرده برداشت (شرح بيشتر پيرامون اين مساله را
مىتوانيد در جلد 15 ذيل آيه 7 سوره شعراء مطالعه فرمائيد).
ضمنا توصيف
زوجهاى گياهان به" كريم" اشاره به انواع مواهبى است كه در آنها وجود
دارد.
***
بعد از
ذكر عظمت خداوند در جهان آفرينش، و چهرههاى مختلفى از خلقت روى سخن را به مشركان
كرده و آنها را مورد باز خواست قرار مىدهد، مىگويد:" اين آفرينش خدا است،
اما به من نشان دهيد معبودانى كه غير او هستند چه چيز را آفريدهاند"؟! (هذا
خَلْقُ اللَّهِ فَأَرُونِي ما ذا خَلَقَ الَّذِينَ مِنْ دُونِهِ).
مسلما آنها
نمىتوانستند ادعا كنند هيچيك از مخلوقات اين جهان مخلوق بتها هستند، بنا بر اين
آنها به توحيد خالقيت معترف بودند، با اينحال چگونه مىتوانستند شرك در عبادت را
توجيه كنند، چرا كه توحيد خالقيت دليل بر توحيد ربوبيت و يگانگى مدبر عالم، و آنهم
دليل بر توحيد عبوديت است.
لذا در پايان
آيه، عمل آنها را منطبق بر ظلم و ضلال شمرده مىگويد:" ولى ظالمان در گمراهى
آشكارند" (بَلِ الظَّالِمُونَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ).
مىدانيم"
ظلم" معنى گستردهاى دارد كه شامل قرار دادن هر چيز در غير
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 32