نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 305
از آن بهره مىگيرد.
از اين گذشته به همان نسبت كه پيامبران امتياز دارند و مشمول مواهب الهى هستند
مسئوليتشان نيز سنگين است و يك ترك اولاى آنها معادل يك گناه بزرگ افراد عادى است،
و اين مشخص كننده خط عدالت است.
نتيجه اينكه: اين اراده يك اراده تكوينى است در سر حد يك مقتضى (نه علت تامه)
و در عين حال نه موجب جبر است و نه سلب مزيت و افتخار.
4- جاهليت قرن بيستم!
همانگونه كه اشاره شد جمعى از مفسران در تفسير" الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى" در آيات مورد بحث گرفتار شك و ترديد شدند گويى نتوانستند باور كنند كه
بعد از ظهور اسلام، نوعى ديگر جاهليت در جهان پا به عرصه وجود خواهد گذاشت كه
جاهليت عرب قبل از اسلام در مقابل آن موضوع كم اهميتى خواهد بود.
ولى امروز اين امر براى ما كه شاهد مظاهر جاهليت وحشتناك قرن بيستم هستيم
كاملا حل شده است، و بايد آن را به حساب يكى از پيشگوييهاى اعجاز آميز قرآن مجيد
گذارد.
اگر عرب در عصر جاهليت اولى، جنگ و غارتگرى داشت، و فى المثل چندين بار بازار
عكاظ صحنه خونريزيهاى احمقانه گرديد كه چند تن كشته شدند، در جاهليت عصر ما جنگهاى
جهانى رخ مىدهد كه گاه بيست مليون نفر در آن قربانى و بيش از آن مجروح و ناقص
الخلقه مىشوند! اگر در جاهليت عرب زنان،" تبرج به زينت" مىكردند، و
روسرىهاى خود را كنار مىزدند به گونهاى كه مقدارى از سينه و گلو و گردنبند و
گوشواره آنها نمايان مىگشت، در عصر ما كلوپهايى تشكيل مىشود بنام كلوپ برهنگان
(كه نمونه آن در انگلستان معروف است) كه با نهايت معذرت افراد در آن برهنه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 305