responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 17  صفحه : 293

واژه" رجس" به معنى شى‌ء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها [1] و اينكه: در بعضى از كلمات،" رجس" به معنى" گناه" يا" شرك" يا" بخل و حسد" و يا" اعتقاد باطل" و مانند آن تفسير شده، در حقيقت بيان مصداقهايى از آن است، و گرنه مفهوم اين كلمه، مفهومى عام و فراگير است، و همه انواع پليديها را به حكم اينكه الف و لام در اينجا به اصطلاح" الف و لام جنس" است شامل مى‌شود.

" تطهير" به معنى پاك ساختن و در حقيقت تاكيدى است بر مساله" اذهاب رجس" و نفى پليديها، و ذكر آن به صورت" مفعول مطلق" در اينجا نيز تاكيد ديگرى بر اين معنى محسوب مى‌شود.

و اما تعبير" اهل البيت" به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره به اهل بيت پيامبر ص است، و اين چيزى است كه از ظاهر خود آيه نيز فهميده مى‌شود، چرا كه" بيت" گرچه به صورت مطلق در اينجا ذكر شد، اما به قرينه آيات قبل و بعد، منظور از آن، بيت و خانه پيامبر ص است‌ [2] اما اينكه مقصود از" اهل بيت پيامبر" ص در اينجا چه اشخاصى مى‌باشد؟

در ميان مفسران گفتگو است، بعضى آن را مخصوص همسران پيامبر ص دانسته‌اند، و آيات قبل و بعد را كه در باره ازواج رسول خدا ص سخن مى‌گويد،


[1]" راغب" در كتاب" مفردات" در ماده" رجس" معنى فوق و چهار نوع مصداق آن را بيان كرده است.

[2] اينكه بعضى" بيت" را در اينجا اشاره به" بيت اللَّه الحرم" و كعبه دانسته‌اند و اهل آن را" متقون" شمرده‌اند بسيار با سياق آيات نامتناسب است، چرا كه در اين آيات سخن از پيامبر (ص) و بيت او در ميان است نه بيت اللَّه الحرام و هيچگونه قرينه‌اى بر آنچه گفته‌اند وجود ندارد.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 17  صفحه : 293
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست