نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 293
واژه" رجس" به معنى شىء ناپاك است خواه ناپاك از نظر طبع آدمى باشد
يا به حكم عقل يا شرع و يا همه اينها [1] و اينكه: در بعضى از كلمات،" رجس" به معنى"
گناه" يا" شرك" يا" بخل و حسد" و يا" اعتقاد
باطل" و مانند آن تفسير شده، در حقيقت بيان مصداقهايى از آن است، و گرنه
مفهوم اين كلمه، مفهومى عام و فراگير است، و همه انواع پليديها را به حكم اينكه
الف و لام در اينجا به اصطلاح" الف و لام جنس" است شامل مىشود.
" تطهير" به معنى پاك ساختن و در حقيقت تاكيدى است بر مساله"
اذهاب رجس" و نفى پليديها، و ذكر آن به صورت" مفعول مطلق" در اينجا
نيز تاكيد ديگرى بر اين معنى محسوب مىشود.
و اما تعبير" اهل البيت" به اتفاق همه علماى اسلام و مفسران، اشاره
به اهل بيت پيامبر ص است، و اين چيزى است كه از ظاهر خود آيه نيز فهميده مىشود،
چرا كه" بيت" گرچه به صورت مطلق در اينجا ذكر شد، اما به قرينه آيات قبل
و بعد، منظور از آن، بيت و خانه پيامبر ص است [2] اما اينكه مقصود از" اهل بيت پيامبر"
ص در اينجا چه اشخاصى مىباشد؟
در ميان مفسران گفتگو است، بعضى آن را مخصوص همسران پيامبر ص دانستهاند، و
آيات قبل و بعد را كه در باره ازواج رسول خدا ص سخن مىگويد،
[1]" راغب" در كتاب"
مفردات" در ماده" رجس" معنى فوق و چهار نوع مصداق آن را بيان كرده
است.
[2] اينكه بعضى" بيت" را در
اينجا اشاره به" بيت اللَّه الحرم" و كعبه دانستهاند و اهل آن را"
متقون" شمردهاند بسيار با سياق آيات نامتناسب است، چرا كه در اين آيات سخن
از پيامبر (ص) و بيت او در ميان است نه بيت اللَّه الحرام و هيچگونه قرينهاى بر
آنچه گفتهاند وجود ندارد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 293