نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 290
باشد، بلكه بايد بر خورد شايسته و مؤدبانه و در عين حال بدون هيچگونه جنبههاى
تحريك آميز داشته باشد.
***
سپس سومين دستور را كه آن در زمينه رعايت عفت است چنين بيان مىكند:
" شما در خانههاى خود بمانيد و همچون جاهليت نخستين در ميان جمعيت ظاهر
نشويد" و اندام و وسائل زينت خود را در معرض تماشاى ديگران قرار ندهيد (وَ قَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَ لا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ
الْجاهِلِيَّةِ الْأُولى).
" قرن" از ماده" وقار" به معنى سنگينى است، و كنايه از
قرار گرفتن در خانهها است، بعضى نيز احتمال دادهاند كه از ماده" قرار"
بوده باشد كه از نظر نتيجه تفاوت چندانى با معنى اول نخواهد داشت [1]"
تبرج" به معنى آشكار شدن در برابر مردم است، و از ماده" برج" گرفته
شده كه در برابر ديدگان همه ظاهر است.
اما اينكه منظور از جاهليت اولى چيست؟ ظاهرا همان جاهليتى است كه مقارن عصر
پيامبر ص بوده، و به طورى كه در تواريخ آمده در آن موقع زنان حجاب درستى نداشتند،
و دنباله روسرىهاى خود را به پشت سر مىانداختند به طورى كه گلو و قسمتى از سينه
و گردنبند و گوشوارههاى آنها نمايان بود، و به اين ترتيب قرآن همسران پيامبر ص را
از اين گونه اعمال باز مىدارد.
بدون شك اين يك حكم عام است، و تكيه آيات بر زنان پيامبر ص به عنوان تاكيد
بيشتر است، درست مثل اينكه به شخص دانشمندى بگوئيم تو كه دانشمندى دروغ مگو،
مفهومش اين نيست كه دروغ گفتن براى ديگران مجاز است، بلكه
[1] البته در صورتى كه از ماده قرار
بوده باشد، فعل امر آن" اقررن" مىشود كه راء اول به عنوان تخفيف حذف
شده و فتحه آن به قاف منتقل مىگردد و با وجود آن از همزه وصل بى نياز مىشويم
و" قرن" مىشود (دقت كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 290