نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 264
2- پيامبر (ص)" اسوه" و" قدوه" بود
مىدانيم انتخاب فرستادگان خدا از ميان انسانها به خاطر آنست كه بتوانند سرمشق
عملى براى امتها باشند، چرا كه مهمترين و مؤثرترين بخش تبليغ و دعوت انبياء،
دعوتهاى عملى آنها است، و به همين دليل دانشمندان اسلام، معصوم بودن را شرط قطعى
مقام نبوت دانستهاند، و يكى از براهين آن، همين است كه آنها بايد" اسوه
ناس" و" قدوه خلق" باشند.
قابل توجه اينكه تاسى به پيامبر ص كه در آيات مورد بحث آمده به صورت مطلق ذكر
شده كه تاسى در همه زمينهها را شامل مىشود، هر چند شان نزول آن جنگ احزاب است، و
مىدانيم شان نزولها هرگز، مفاهيم آيات را محدود به خود نمىكند.
و لذا در احاديث اسلامى مىبينيم كه در مساله تاسى،" مهمترين"
و" سادهترين" مسائل مطرح شده است.
در حديثى از امير مؤمنان على ع مىخوانيم:
ان الصبر على ولاة الامر مقروض لقول اللَّه عز و جل لنبيه (ص) فَاصْبِرْ كَما صَبَرَ أُولُوا الْعَزْمِ مِنَ الرُّسُلِ، و ايجابه مثل ذلك على اوليائه و اهل طاعته، لقوله لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ:
" صبر و شكيبايى بر حاكمان اسلامى واجب است، چرا كه خداوند به پيامبرش
دستور مىدهد شكيبايى كن آن چنان كه پيامبران اولوا العزم شكيبايى كردند، و همين
معنى را بر دوستان و اهل طاعتش با دستور به تاسى جستن به پيامبر واجب فرموده است [1] در حديث ديگرى
از امام صادق ع آمده است كه فرمود: پيامبر ص هنگامى كه نماز عشا را مىخواند، آب
وضو و مسواكش را بالاى سرش مىگذاشت و سر آن را مىپوشانيد ... سپس كيفيت نماز شب
خواندن پيامبر ص
[1]" احتجاج طبرسى" مطابق
نقل" نور الثقلين" ج 4 ص 255.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 264