نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 204
به همين دليل بسيار مىشود كه اين اولويت، مسئوليتهاى سنگينى بر دوش پيامبر
مىگذارد، لذا در روايت معروفى كه در منابع شيعه و اهل سنت وارد شده مىخوانيم:
پيامبر ص فرمود:
انا اولى بكل مؤمن من نفسه، و من ترك مالا فللوارث و من ترك دينا او ضياعا
فالى و على:
" من از هر مؤمنى نسبت به او اولى هستم، كسى كه مالى از خود بگذارد براى
وارث او است، و كسى كه بدهكار از دنيا برود و يا فرزند و عيالى بگذارد كفالت آنها
بر عهده من است" [1] (بايد توجه داشت كه" ضياع" در اينجا به معنى فرزندان و يا عيالى
است كه بدون سرپرست ماندهاند، و تعبير به" دين" قبل از آن نيز قرينه
روشنى بر اين معنى مىباشد، زيرا منظور داشتن بدهى بدون مال است).
ب- حكم دوم در زمينه همسران پيامبر است كه آنها به منزله مادر براى همه مؤمنان
محسوب مىشوند، البته مادر معنوى و روحانى، همانگونه كه پيامبر ص پدر روحانى و
معنوى امت است.
اين ارتباط و پيوند معنوى، تنها تاثيرش مساله" حفظ احترام" و"
حرمت ازدواج" با زنان پيامبر بود، چنان كه در آيات همين سوره، حكم صريح تحريم
ازدواج با آنها بعد از رحلت پيامبر ص آمده است، و گر نه از نظر مساله ارث و همچنين
ساير محرمات" نسبى" و" سببى"، كمترين اثرى ندارد، يعنى
مسلمانان حق داشتند، با دختران پيامبر ازدواج كنند، در حالى كه هيچكس با دختر مادر
خود نمىتواند ازدواج كند، و نيز مساله محرميت و نگاه كردن به همسران پيامبر براى
هيچكس جز محارم آنها مجاز نبود.
[1] در وسائل الشيعه، جلد 17 صفحه
551، اين سخن از امام صادق (ع) از پيامبر گرامى اسلام (ص) نقل شده، و همين مضمون
با تفاوت مختصرى در تفسير قرطبى و روح المعانى ذيل آيات مورد بحث آمده است، در
صحيح بخارى نيز جلد 6 صفحه 145 (تفسير سوره احزاب) آمده.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 204