نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 19
بر"
غضب" است.
"
نعيم" كه از ماده" نعمت" است، معنى گستردهاى دارد كه همه انواع
نعمتهاى مادى و معنوى را شامل مىشود، حتى نعمتهايى كه براى ما محبوسان زندان تن
در اين دنيا قابل درك نيست" راغب" در" مفردات" مىگويد:"
نعيم" به معنى" نعمت بسيار" است (النعيم النعمة الكثيرة).
نكتهها:
1- تحريم
غنا
بدون شك غنا
به طور اجمال از نظر مشهور علماى شيعه حرام است و شهرتى در سرحد اجماع و اتفاق
دارد.
بسيارى از
علماى اهل سنت نيز بر اين عقيده تاكيد كردهاند، هر چند بعضى از آنها استثناهايى
براى آن قائل شدهاند، و شايد بعضى از اين استثناها در حقيقت استثناء نباشد و خارج
از موضوع غنا محسوب شود (و به اصطلاح تخصصا خارج است).
"
قرطبى" در ذيل آيات مورد بحث در همين زمينه چنين مىگويد:" غناى معمول
در ميان گروهى از مردم، هر گاه مشتمل بر اشعار عاشقانه در باره زنان و توصيف
زيبائيهاى آنان، و ذكر شراب و محرمات ديگر باشد، همه علما در حرمت آن متفقند، چرا
كه مصداق لهو و غناى مذموم مىباشد، و اما اگر از اين امور خالى گردد، مختصرى از
آن در اعياد و جشنهاى زفاف جائز است، و همچنين براى نشاط بخشيدن به هنگام انجام
كارهاى مشكل، آن گونه كه در تاريخ اسلام در مساله حفر خندق آمده، و يا اشعارى
كه" انجشه" به هنگام حركت قافله به سوى مكه در حجة الوداع براى تحريك
شتران مىخوانده است، اما آنچه امروز در ميان" صوفيه" معمول است كه
انواع آلات طرب را در اين زمينه به كار مىبرند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 19