نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 167
" ائمه و پيشوايان را بر دو گونه تقسيم مىكند: امامانى كه به امر خدا نه
به امر مردم هدايت را بر عهده مىگيرند، امر خدا را بر امر خودشان مقدم مىشمرند،
و حكم او را برتر از حكم خود قرار مىدهند.
و امامانى كه دعوت به سوى آتش مىكنند، فرمان خود را بر فرمان حق مقدم
مىدارند، و حكم خود را قبل از حكم الهى قرار مىدهند، و بر طبق هواى نفس خويش و
بر ضد كتاب اللَّه عمل مىنمايند" [1] در اينكه منظور از" امر" در اينجا امر تشريعى
(دستورات الهى در شرع) است، يا امر تكوينى (نفوذ فرمان الهى در عالم آفرينش)
مىباشد، ظاهر آيه همان معنى اول است و تعبيرات روايات و مفسران نيز، همين معنى را
تداعى مىكند.
ولى بعضى از مفسران بزرگ آن را به معنى" امر تكوينى" دانستهاند.
توضيح اينكه: هدايت در آيات و روايات به دو معنى آمده است: ارائه طريق (نشان
دادن راه) و ايصال به مطلوب (رساندن به مقصد).
هدايت پيشوايان الهى نيز از هر دو طريق صورت مىگيرد، گاه تنها به امر و نهى
قناعت مىكنند، ولى گاه با نفوذ باطنى در دلهاى لايق و آماده، آنها را به هدفهاى
تربيتى و مقامات معنوى مىرسانند.
كلمه" امر" در بعضى از آيات قرآن، به معنى" امر تكوينى"
به كار رفته است مانند إِنَّما أَمْرُهُ إِذا
أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ:" هنگامى كه چيزى
[1] ان الأئمة فى كتاب اللَّه عز و جل
امامان: قال اللَّه تبارك و تعالى وَ
جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا، لا بامر الناس، يقدمون امر اللَّه قبل امرهم و حكم اللَّه قبل حكمهم، قال وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً يَدْعُونَ إِلَى النَّارِ، يقدمون امرهم قبل امر اللَّه، و حكمهم قبل حكم اللَّه، و
ياخذون باهوائهم خلاف ما فى كتاب اللَّه عز و جل (كافى جلد اول صفحه 168- باب ان
الأئمه فى كتاب اللَّه امامان).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 167