نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 163
شد دعوت به صبر و شكيبايى و پايدارى كند، و هم بشارتى باشد براى مؤمنان كه
سرانجام بر اين گروه كافر لجوج پيروز مىشوند، همانگونه كه بنى اسرائيل بر دشمنان
خود پيروز شدند، و پيشوايان روى زمين گشتند.
و از آنجا كه موسى ع، پيامبر بزرگى است كه هم يهوديان به او ايمان دارند و هم
مسيحيان، از اين نظر مىتواند انگيزهاى بر حركت اهل كتاب به سوى قرآن و اسلام
گردد.
نخست مىگويد:" ما به موسى، كتاب آسمانى داديم" (وَ لَقَدْ آتَيْنا مُوسَى الْكِتابَ).
" بنا بر اين شك و ترديد به خود راه مده كه موسى، آيات الهى را دريافت
داشت" (فَلا تَكُنْ فِي مِرْيَةٍ مِنْ لِقائِهِ).
" و ما كتاب آسمانى موسى، تورات را وسيله هدايت بنى اسرائيل قرار
داديم" (وَ جَعَلْناهُ هُدىً لِبَنِي إِسْرائِيلَ).
در اينكه ضمير در" مِنْ
لِقائِهِ" به چه چيز باز مىگردد؟ در ميان مفسران
گفتگو بسيار است، و هفت احتمال يا بيشتر، در باره آن داده شده است.
اما آنچه از ميان آنها نزديكتر به نظر مىرسد اين است كه به" كتاب"
(كتاب آسمانى موسى يعنى تورات) باز گردد، و جنبه مفعولى داشته باشد و فاعل آن موسى
باشد.
بنا بر اين معنى مجموع جمله چنين است:" تو شك نداشته باش كه موسى به لقاى
كتاب آسمانى رسيد، و آن را كه از درگاه پروردگار به او القا شده بود دريافت
داشت".
شاهد گوياى اين تفسير اين است كه در آيه فوق، سه جمله وارد شده است، جمله اول
و آخر، مسلما در باره تورات سخن مىگويد، بنا بر اين مناسب اين است كه جمله وسط
نيز همين معنى را تعقيب كند، نه اينكه سخن از قيامت يا
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 163