نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 129
و به اين ترتيب خداوند در اين آيه مهمترين ابزار شناخت را در" ظاهر"
و" باطن" وجود انسان بيان كرده است، چرا كه علوم انسانى يا از
طريق" تجربه" بدست مىآيد و ابزار آن، چشم و گوش است.
يا از طريق" تحليلها و استدلالهاى عقلى" و وسيله آن، عقل و خرد است
كه در قرآن از آن به" افئده" تعبير شده، حتى دركهايى كه از طريق وحى يا
اشراق و شهود بر قلب انسان صورت مىگيرد، باز بوسيله همين" افئده"
مىباشد.
اگر اين ابزار شناخت از آدمى گرفته شود، ارزش وجودى او تا سر حد يك مشت سنگ و
خاك سقوط مىكند، و به همين دليل در پايان آيه مورد بحث انسانها را به مساله
شكرگزارى اين نعمتهاى بزرگ توجه مىدهد و مىگويد:
كمتر شكر او را بجا مىآوريد، اشاره به اينكه هر قدر شكر اين نعمتهاى بزرگ را
بجا آوريد باز كم است!.
نكته: چگونگى آفرينش آدم از خاك
گرچه در آيات مختلف قرآن گاه سخن از آفرينش انسان از" گل" است
(مانند آيات فوق) و مانند آنچه در داستان آدم و ابليس در سوره اسراء آيه 61 آمده
است فَسَجَدُوا إِلَّا إِبْلِيسَ قالَ أَ
أَسْجُدُ لِمَنْ خَلَقْتَ طِيناً:" همه
فرشتگان براى آدم سجده كردند جز ابليس، گفت:" آيا من براى موجودى سجده كنم كه
از گل آفريده شده است"؟ (سوره اسراء آيه 61).
و گاه سخن از آفرينش از" آب" مانند وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍ (انبياء- 30).
ولى پيدا است كه همه اينها به يك مطلب باز مىگردد، حتى در آنجا كه سخن از
آفرينش آدم از" تراب" (خاك) است، مانند إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 129