نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 126
بر خلاف ظواهر آيات وجود نداشته باشد بايد آنها را به همان معنى ظاهرش تطبيق
كرد و در مورد آفرينش مستقل آدم چنين است.
***
آيه بعد به آفرينش نسل انسان و چگونگى تولد فرزندان آدم در مراحل بعد
اشاره كرده مىگويد:" سپس خداوند نسل او را از عصارهاى از آب ناچيز و بى قدر
قرار داد" (ثُمَّ جَعَلَ نَسْلَهُ مِنْ سُلالَةٍ مِنْ
ماءٍ مَهِينٍ).
" جعل" در اينجا به معنى آفرينش، و" نسل" به معنى فرزندان
و نوهها در تمام مراحل است.
" سلاله" در اصل به معنى عصاره و فشرده خالص هر چيز است و منظور از
آن در اينجا نطفه آدمى است كه در حقيقت عصاره كل وجود او مىباشد، و مبدء حيات و
منشأ تولد فرزند و ادامه نسل است.
اين آب كه ظاهرا آبى است بى ارزش و بى مقدار از نظر ساختمان و سلولهاى حياتى
شناور در آن، و همچنين تركيب مخصوص مايعى كه سلولها در آن شناورند بسيار ظريف و
فوق العاده دقيق و پيچيده است و از نشانههاى عظمت پروردگار و علم و قدرت او محسوب
مىشود و كلمه" مهين" كه به معنى ضعيف و حقير و ناچيز است اشاره به وضع
ظاهرى آن مىباشد و گر نه از اسرار آميزترين موجودات است.
***
آيه بعد اشاره است به مراحل پيچيده تكامل انسان در عالم رحم، و همچنين
مراحلى كه آدم به هنگام آفرينش از خاك طى نمود، مىفرمايد:" سپس اندام انسان
را موزون ساخت" (ثُمَّ سَوَّاهُ).
" و از روح خويش در او دميد"! (وَ نَفَخَ فِيهِ مِنْ رُوحِهِ).
" و براى شما گوش و چشمان و دلها قرار داد" (وَ جَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 17 صفحه : 126