نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 479
و در اينجا اين جمله را بايد بيفزائيم كه همه مسلمانان همواره در نمازهاى خود
به هنگام تشهد پيامبر گرامى اسلام ص را مخاطب ساخته و با جمله السلام عليك ايها
النبى و رحمة اللَّه و بركاته بر او سلام مىفرستند، و مىدانيم تخاطب حقيقى- نه
مجازى- حتما با كسى است كه مىشنود و درك مىكند، بنا بر اين سلام بر پيامبر به
صورت خطاب از راه دور و نزديك، دليل بر آنست كه روح مقدسش همه اين سلامها را
مىشنود، و دليلى ندارد كه ما اين خطابها را حمل بر مجاز كنيم.
***
در آخرين آيه مورد بحث به يكى ديگر از دلائل توحيد كه دليل فقر و غنا است
اشاره مىكند و بحثهايى را كه در سرتاسر اين سوره، پيرامون توحيد آمده تكميل
مىنمايد مىگويد:" خداوند همان كسى است كه شما را در حالى كه ضعيف و ناتوان
بوديد آفريد، سپس بعد از اين ضعف و ناتوانى، قوت و قدرت بخشيد و دوران جوانى و
شكوفايى نيروها آمد، و بعد از آن بار ديگر ضعف و پيرى را جانشين قوت كرد" (اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكُمْ مِنْ ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْ
بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِنْ بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً).
آرى" او است كه هر چه را بخواهد مىآفريند و او است عالم و قادر" (يَخْلُقُ ما يَشاءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ).
در آغاز آن چنان ضعيف و ناتوان بوديد كه حتى قدرت نداشتيد مگسى را از خود دور
كنيد يا آب دهان خويش را نگه داريد، اين از نظر جسمانى، و از نظر فكرى به مصداق لا
تعلمون شيئا" هيچ چيز نمىدانستيد" حتى پدر و مادر مهربانى را كه دائما
مراقب شما بودند نمىشناختيد.
ولى كمكم داراى رشد و قدرت شديد، اندامى نيرومند و فكرى قوى و عقلى توانا و
دركى وسيع پيدا كرديد.
و با اين حال نمىتوانستيد اين قدرت را نگاه داريد و درست همانند انسانى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 479