نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 425
به خوبى مىدانيم حزب حاكم" روسيه شوروى بيش از 60 سال است كه با تبليغات
مستمر و بدون هيچگونه وقفه، و با كمك گرفتن از تمام وسائل ارتباط جمعى، سعى كرده
است كه مغزها و دلها را به كلى از اعتقادات مذهبى شستشو دهد، ولى اخبارى كه جسته
گريخته از اين محيط در بسته بخارج درز كرده، و اخيرا در مطبوعات خوانديم، نشان
مىدهد كه نه تنها با آن همه تبليغات و سختگيريها نتوانستهاند، به چنان هدفى
برسند، بلكه در اين اواخر جنب و جوش و كشش بيشترى نسبت به مسائل مذهبى در بعضى از
جمهورىهاى شوروى به چشم مىخورد كه سران نظام حاكم را متوحش ساخته، و اين نشان
مىدهد كه اگر يك روز فشار و اختناق برداشته شود، مذهب به سرعت جاى خود را باز
خواهد يافت، و اين شاهد ديگرى بر فطرى بودن مذهب است.
3- كشفيات اخير روانكاوان و روانشناسان در زمينه ابعاد روح انسانى شاهد ديگرى
بر اين مدعا است، آنها مىگويند: بررسى در باره ابعاد روح انسان نشان مىدهد كه يك
بعد اصيل آن" بعد مذهبى" يا به تعبير آنها" قدسى" و"
يزدانى" است، و گاه اين بعد مذهبى را سرچشمه ابعاد سهگانه ديگر يعنى
بعد" راستى" (علم) و" نيكويى" و" زيبايى"
دانستهاند.
آنها مىگويند انگيزههاى اصولى و اساسى روح آدمى به شرح زير است:
1-" حس راستى" كه سرچشمه انواع علوم و دانشها و انگيزه كنجكاوى
مستمر و پيگير در شناخت جهان هستى است.
2-" حس نيكى" كه انسان را به سوى مفاهيم اخلاقى همچون عدالت و شهامت
و فداكارى و مانند آن جذب مىكند، حتى اگر انسان خود داراى اين صفات نباشد به
قهرمانان اين صفات عشق مىورزد، و اين نشان مىدهد كه عشق به نيكى در ريشههاى جان
او نهفته است.
3-" حس زيبايى" كه انسان را به سوى هنرهاى اصيل، زيبائيها، ادبيات،
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 425