نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 421
اقامه نماز، و پرهيز از شرك.
***
در آخرين آيه مورد بحث يكى از نشانهها و پى آمدهاى شرك را در عبارتى
كوتاه و پر معنى بيان كرده، مىگويد:" از مشركان نباشيد، از آنها كه دين خود
را پراكنده ساختند، و به دستهها و گروههاى مختلفى تقسيم شدند" (مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كانُوا شِيَعاً).
و عجب اين كه با تمام تضاد و اختلافى كه داشتند" هر گروه از آئين و روش
خود شاد و خوشحالند"! (كُلُّ
حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ).
آرى يكى از نشانههاى شرك پراكندگى و تفرقه است، چرا كه معبودهاى مختلف منشا
روشهاى متفاوت، و سرچشمه جداييها و پراكندگيها است، به خصوص اينكه شرك همواره توأم
با هواى نفس و تعصب و كبر و خودخواهى و خودپسندى و مولود آن است، لذا اتحاد و وحدت
جز در سايه خداپرستى و عقل و تواضع و ايثار امكانپذير نيست.
بنا بر اين هر جا اختلاف و پراكندگى ديديم بايد بدانيم نوعى شرك حاكم است، اين
موضوع را به صورت نتيجه مىتوان بازگو كرد كه نتيجه شرك جدايى صفوف، تضاد، هدر
رفتن نيروها، و سرانجام ضعف و زبونى و ناتوانى است.
و اما اينكه هر گروهى از منحرفان و مشركان از راهى كه انتخاب كردهاند
خوشحالند و آن را حق مىپندارند دليلش روشن است، چرا كه هوا و هوس كارش زينت كردن
خواستههاى دل در نظر انسان است، و اين تزيين نتيجهاش دلبستگى هر چه بيشتر و
خوشحالى بخاطر راهى است كه برگزيده، هر چند بيراهه و گمراهى باشد.
هواپرستى هرگز به انسان اجازه نمىدهد چهره حقيقت را آن چنان كه هست ببيند، و
قضاوت صحيح و خالى از حب و بغضها پيدا كند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 421