responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 409

آن چنان كه هر دو مساوى باشيد و از تصرف مستقل و بدون اجازه آنها بيم داشته باشيد، آن گونه كه در مورد شركاى آزاد بيم داريد؟ اين چنين آيات خود را براى كسانى كه تعقل مى‌كنند شرح مى‌دهيم.

29- بلكه ظالمان از هوى و هوسهاى خود بدون علم و آگاهى پيروى مى‌كنند، و چه كسى مى‌تواند آنها را كه خدا گمراه كرده است هدايت كند؟ و براى آنها هيچ يار و ياورى نخواهد بود!

تفسير: توحيد مالكيت خداوند

در آيات گذشته بحثهايى پيرامون" توحيد خالقيت" و" توحيد ربوبيت" آمده بود، نخستين آيه مورد بحث از يكى ديگر از شاخه‌هاى توحيد كه" توحيد مالكيت" است سخن مى‌گويد.

مى‌فرمايد:" تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند از آن او مى‌باشند" (وَ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ‌).

و چون همه از آن اويند" در برابر او خاضع و مطيعند" (كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ‌).

روشن است كه منظور از مالكيت و همچنين مطيع بودن، مالكيت و مطيع بودن تكوينى است، يعنى از نظر قوانين آفرينش زمام امر همه در دست او است و همه خواه ناخواه تسليم قوانين او در جهان تكوينند.

حتى گردنكشان ياغى و گنهكاران قانون‌شكن نيز مجبورند سر بر فرمان قوانين تكوينى خدا بگذارند.

دليل اين" مالكيت" همان خالقيت و ربوبيت او است: كسى كه در آغاز موجودات را آفريده و تدبير آنها را بر عهده دارد، مسلما مالك اصلى نيز بايد او باشد، نه غير او.

و از آنجا كه همه موجودات جهان هستى در اين امر يكسانند روشن مى‌شود

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 409
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست