نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 391
آن چنان قدرت تكثير مثل به آدم داد كه در مدتى كوتاه ناگهان نسل او در سراسر
زمين منتشر شد و جامعه متشكل انسانى را به وجود آورد.
***
دومين آيه مورد بحث نيز بخش ديگرى از آيات انفسى را كه در مرحله بعد از
آفرينش انسان قرار دارد مطرح كرده مىفرمايد:" ديگر از نشانههاى خدا اين است
كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنها آرامش بيابيد" (وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ
أَزْواجاً لِتَسْكُنُوا إِلَيْها).
و از آنجا كه ادامه اين پيوند در ميان همسران خصوصا، و در ميان همه انسانها
عموما، نياز به يك جاذبه و كشش قلبى و روحانى دارد به دنبال آن اضافه
مىكند:" و در ميان شما مودت و رحمت آفريد" (وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً).
و در پايان آيه براى تاكيد بيشتر مىفرمايد:" در اين امور نشانههايى است
براى افرادى كه تفكر مىكنند" (إِنَّ فِي
ذلِكَ لَآياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ).
جالب اينكه قرآن در اين آيه هدف ازدواج را سكونت و آرامش قرار داده است، و با
تعبير پر معنى" لتسكنوا" مسائل بسيارى را بيان كرده و نظير اين تعبير در
آيه 189 سوره اعراف نيز آمده است.
به راستى وجود همسران با اين ويژگيها براى انسانها كه مايه آرامش زندگى آنها
است يكى از مواهب بزرگ الهى محسوب مىشود.
اين آرامش از اينجا ناشى مىشود كه اين دو جنس مكمل يكديگر و مايه شكوفايى و
نشاط و پرورش يكديگر مىباشند بطورى كه هر يك بدون ديگرى ناقص است، و طبيعى است كه
ميان يك موجود و مكمل وجود او چنين جاذبه نيرومندى وجود داشته باشد.
و از اينجا مىتوان نتيجه گرفت آنها كه پشت پا به اين سنت الهى مىزنند وجود
ناقصى دارند، چرا كه يك مرحله تكاملى آنها متوقف شده (مگر آنكه
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 391