نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 39
15- او در
موقعى كه اهل شهر در غفلت بودند وارد شهر شد، ناگهان دو مرد را ديد كه به جنگ و
نزاع مشغولند، يكى از پيروان او بود، و ديگرى از دشمنانش، آن يك كه از پيروان او بود
از وى در برابر دشمنش تقاضاى كمك كرد، موسى مشت محكمى بر سينه او زد و كار او را
ساخت (و بر زمين افتاد و مرد!) موسى گفت: اين از عمل شيطان بود كه او دشمن و گمراه
كننده آشكارى است.
16- عرض كرد
پروردگارا! من به خويشتن ستم كردم، مرا ببخش، خدا او را بخشيد كه او غفور و رحيم
است.
17- عرض كرد
پروردگارا! به شكرانه نعمتى كه به من دادى من هرگز پشتيبان مجرمان نخواهم بود.
تفسير:
موسى در طريق حمايت از مظلومان
در اينجا با
سومين بخش از سرگذشت پر ماجراى موسى ع روبرو مىشويم كه در آن مسائلى مربوط به
دوران بلوغ او و پيش از آنكه از" مصر" به" مدين" برود، و
انگيزه هجرت او مطرح شده است.
نخست
مىگويد:" هنگامى كه موسى نيرومند و كامل شد، حكمت و دانش به او داديم و اين
گونه نيكوكاران را جزا و پاداش مىدهيم" (وَ
لَمَّا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَ اسْتَوى آتَيْناهُ حُكْماً وَ عِلْماً وَ كَذلِكَ
نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ).
"
اشد" از ماده شدت به معنى نيرومند شدن است، و" استوى" از
ماده" استواء" به معنى كمال خلقت و اعتدال آن است.
در اينكه
ميان اين دو چه تفاوتى است، مفسران گفتگوهاى مختلفى دارند:
بعضى
گفتهاند" بلوغ اشد" آن است كه انسان از نظر قواى جسمانى به سر حد كمال
برسد كه غالبا در سن 18 سالگى است، و" استواء" همان اعتدال و استقرار در
امر حيات و زندگى است كه غالبا بعد از كمال نيروى جسمانى حاصل مىشود.
بعضى
ديگر" بلوغ اشد" را به معنى كمال جسمى، و" استواء" را به
معنى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 39