responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 379

كافر مى‌شوند و از آنها تنفر و بيزارى مى‌جويند" (وَ كانُوا بِشُرَكائِهِمْ كافِرِينَ‌).

چرا كافر نشوند؟ با اينكه مى‌بينند اين معبودها نه تنها گرهى از كارشان نمى‌گشايند بلكه به گفته قرآن به تكذيب آنها برمى‌خيزند و مى‌گويند: پروردگارا! ما كانُوا إِيَّانا يَعْبُدُونَ‌:" اينها ما را پرستش نمى‌كردند" (بلكه هواى نفس خويش را مى‌پرستيدند) (آيه 63 سوره قصص).

و از اين بالاتر اينكه، معبودان كمر دشمنى آنها را مى‌بندند چنان كه در آيه 6 سوره احقاف مى‌خوانيم: وَ إِذا حُشِرَ النَّاسُ كانُوا لَهُمْ أَعْداءً وَ كانُوا بِعِبادَتِهِمْ كافِرِينَ‌:" هنگامى كه مردم (مشرك) محشور مى‌شوند معبودان دروغين دشمن آنان مى‌شوند و عبادت آنها را انكار مى‌كنند".

***
سپس به گروه‌هاى مختلف مردم در آن روز اشاره كرده، مى‌گويد:" روزى كه قيامت بر پا مى‌شود مردم از هم جدا مى‌گردند" (وَ يَوْمَ تَقُومُ السَّاعَةُ يَوْمَئِذٍ يَتَفَرَّقُونَ‌).

***
" گروهى كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند آنها در باغى از بهشت متنعم و شاد و مسرور خواهند بود، آن چنان كه آثار شادى در چهره‌هايشان هويدا مى‌گردد" (فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَهُمْ فِي رَوْضَةٍ يُحْبَرُونَ‌).

" يحبرون" از ماده" حبر" (بر وزن قشر) به معنى اثر جالب و خوب است، و به حالت شادى و سرورى كه آثار آن در چهره ظاهر گردد نيز گفته مى‌شود و از آنجا كه قلب بهشتيان چنان مالامال از شادى و سرور است كه آثار آن در تمام وجودشان ظاهر مى‌گردد اين تعبير در مورد آنها به كار رفته.

" روضة" به معنى محلى است كه آب و درخت فراوان دارد، لذا به باغهاى خرم و سرسبز" روضة" اطلاق مى‌شود، و اگر مى‌بينيم در اينجا اين كلمه به-

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 379
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست