نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 339
شرك در عبادت زنند.
جالب اينكه نمىگويد آنها عقل ندارند ميگويد" تعقل" نمىكنند، يعنى
دارند و به كار نمىگيرند!
***
و براى اينكه انديشه آنها را از افق اين زندگى محدود
فراتر برد و جهانهاى وسيعترى در برابر ديد عقل آنها بگشايد در آيه بعد چگونگى
زندگى دنيا را در مقايسه با زندگى جاويدان سراى ديگر در يك عبارت كوتاه و بسيار پر
معنى چنين بيان مىكند:" اين زندگى دنيا جز لهو و لعب چيزى نيست" جز
سرگرمى و بازى مطلبى در آن يافت نمىشود (وَ
ما هذِهِ الْحَياةُ الدُّنْيا إِلَّا لَهْوٌ وَ لَعِبٌ).
" و سراى آخرت زندگى واقعى است اگر آنها مىدانستند" (وَ إِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ لَوْ
كانُوا يَعْلَمُونَ).
چه تعبير جالب و رسايى؟ چرا كه" لهو" به معنى سرگرمى است و هر كارى
كه انسان را به خود مشغول مىدارد و از مسائل اصولى زندگى منحرف مىكند و"
لعب" به كارهايى مىگويند كه داراى يك نوع نظم خيالى براى يك هدف خيالى است
(بازى).
در لعب و بازى يكى شاه مىشود، و ديگرى وزير، ديگرى فرمانده لشگر و ديگرى
قافله، يا دزد، و بعد از درگيرىها وقتى بازى به پايان مىرسد مىبينيم همه نقشها
خواب و خيال بوده است.
قرآن مىگويد: زندگى دنيا يك نوع سرگرمى و بازى است، مردمى جمع مىشوند و به
پندارهايى دل مىبندند، بعد از چند روزى پراكنده مىشوند، و در زير خاك پنهان
مىگردند، سپس همه چيز به دست فراموشى سپرده مىشود.
اما حيات حقيقى كه فنايى در آن نيست، نه درد و رنج و ناراحتى و نه ترس و دلهره
در آن وجود دارد و نه تضاد و تزاحم، تنها حيات آخرت است، ولى اگر انسان
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 339