نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 300
بيفزايد لذا در دنبال آيه به صورت يك استثناء مىفرمايد:" مگر كسانى از
آنها كه مرتكب ظلم و ستم شدند" (إِلَّا
الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْهُمْ).
همانها كه بر خود و ديگران ظلم كردند و بسيارى از آيات الهى را كتمان نمودند
تا مردم به اوصاف پيامبر اسلام ص آشنا نشوند.
آنها كه ظلم كردند و فرمانهاى الهى را در آنجا كه بر خلاف منافعشان بود زير پا
گذاردند.
آنها كه ظلم كردند و خرافاتى همچون مشركان به ميان آوردند،" مسيح"
يا" عزيز" را فرزند خدا خواندند.
و بالآخره آنها كه ظلم كردند و بجاى بحث منطقى دست به شمشير برده و متوسل به
زور شدند و به شيطنت و توطئهچينى پرداختند.
و در آخر آيه يكى از مصداقهاى روشن" مجادله به احسن" را كه مىتواند
الگوى زندهاى براى اين بحث باشد به ميان آورده، مىفرمايد:
تفسير نمونه ؛ ج16 ؛ ص300
بگوئيد ما به تمام آنچه از سوى خدا بر ما و شما نازل شده است ايمان داريم،
معبود ما و شما يكى است، و در برابر او تسليم هستيم" (وَ قُولُوا آمَنَّا بِالَّذِي أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ
أُنْزِلَ إِلَيْكُمْ وَ إِلهُنا وَ إِلهُكُمْ واحِدٌ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ).
چه تعبير زيبا و چه آهنگ جالبى؟ آهنگ وحدت و ايمان به همه آنچه از سوى خداى
واحد نازل شده، و حذف همه تعصبها، و ما و شماها، و بالآخره توحيد معبود و تسليم بى
قيد و شرط در برابر" اللَّه".
اين يك نمونه از" مجادله به احسن" است كه هر كس بشنود مجذوب آن
مىشود، و نشان مىدهد اسلام گروهگرا، و تفرقه طلب نيست، آواى اسلام آواى وحدت
است و تسليم بودن در برابر هر سخن حق.
نمونههاى اين بحث در قرآن فراوان است، از جمله نمونهاى است كه امام صادق ع
در حديثى به آن اشاره كرده، مىفرمايد:" مجادله به احسن، مانند
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 300