نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 298
و شما نازل شده ايمان داريم، معبود ما و شما يكى است و در برابر او تسليم
هستيم.
47- اينگونه، كتاب را بر تو نازل كرديم، كسانى كه (پيش از اين) كتاب آسمانى به
آنها دادهايم به اين كتاب ايمان مىآورند، و بعضى از اين گروه (مشركان) نيز به آن
مؤمن مىشوند و آيات ما را جز كافران انكار نمىكنند.
48- تو هرگز قبل از اين كتابى نمىخواندى و با دست خود چيزى نمىنوشتى مبادا
كسانى كه در صدد ابطال سخنان تو هستند شك و ترديد كنند.
49- بلكه اين كتاب آسمانى مجموعهاى از آيات روشن است كه در سينه صاحبان دل
جاى دارد و آيات ما را جز ستمگران انكار نمىكنند.
تفسير: براى بحث بهترين روش را برگزينيد
در آيات گذشته بيشتر سخن از نحوه برخورد با" بت پرستان" لجوج و جاهل
بود كه به مقتضاى حال با منطقى تند، با آنها سخن مىگفت، و معبودانشان را سستتر از
تارهاى عنكبوت معرفى مىكرد، و در آيات مورد بحث، سخن از مجادله با" اهل
كتاب" است كه بايد به صورت ملايمتر باشد، چه اينكه آنها حد اقل بخشى از
دستورهاى انبياء و كتب آسمانى را شنيده بودند و آمادگى بيشترى براى برخورد منطقى
داشتند كه با هر كس بايد به ميزان عقل و دانش و اخلاقش سخن گفت.
نخست مىفرمايد:" با اهل كتاب جز به روشى كه از همه بهتر است مجادله
نكنيد" (وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلَّا
بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ) [1]" لا
تجادلوا" از ماده" جدال" در اصل به معنى تابيدن طناب و محكم كردن
آن است، اين واژه در مورد ساختمان محكم و مانند آن نيز به كار مىرود و هنگامى كه
دو نفر به بحث مىپردازند، و در حقيقت هر كدام مىخواهد ديگرى را از عقيدهاش
بپيچاند به اين كار مجادله گفته مىشود، به كشتى گرفتن نيز" جدال"