نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 294
10- نماز روح انضباط را در انسان تقويت مىكند، چرا كه دقيقا بايد در اوقات
معينى انجام گيرد كه تاخير و تقديم آن هر دو موجب بطلان نماز، است همچنين آداب و
احكام ديگر در مورد نيت و قيام و قعود و ركوع و سجود و مانند آن كه رعايت آنها،
پذيرش انضباط را در برنامههاى زندگى كاملا آسان مىسازد.
همه اينها فوائدى است كه در نماز، قطع نظر از مساله جماعت وجود دارد و اگر
ويژگى جماعت را بر آن بيفزائيم- كه روح نماز همان جماعت است- بركات بى شمار ديگرى
دارد كه اينجا جاى شرح آن نيست، بعلاوه كم و بيش همه از آن آگاهيم.
گفتار خود را در زمينه فلسفه و اسرار نماز با حديث جامعى كه از امام على بن
موسى الرضا ع نقل شده پايان مىدهيم:
امام در پاسخ نامهاى كه از فلسفه نماز در آن سؤال شده بود چنين فرمود:
علت تشريع نماز اين است كه توجه و اقرار به ربوبيت پروردگار است، و مبارزه با
شرك و بت پرستى، و قيام در پيشگاه پروردگار در نهايت خضوع و نهايت تواضع، و اعتراف
به گناهان و تقاضاى بخشش از معاصى گذشته، و نهادن پيشانى بر زمين همه روز براى
تعظيم پروردگار.
و نيز هدف اين است كه انسان همواره هشيار و متذكر باشد، گرد و غبار فراموشكارى
بر دل او ننشيند، مست و مغرور نشود، خاشع و خاضع باشد، طالب و علاقمند افزونى در
مواهب دين و دنيا گردد.
علاوه بر اينكه مداومت ذكر خداوند در شب و روز كه در پرتو نماز حاصل مىگردد،
سبب مىشود كه انسان مولا و مدبر و خالق خود را فراموش نكند، روح سركشى و طغيانگرى
بر او غلبه ننمايد.
و همين توجه به خداوند و قيام در برابر او، انسان را از معاصى باز مىدارد و
از انواع فساد جلوگيرى مىكند [1]