نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 291
زود گذر كردند، اما نماز به حكم اينكه در فواصل مختلف، و در هر شبانه روز پنج
بار انجام مىشود، مرتبا به انسان اخطار مىكند، هشدار مىدهد، هدف آفرينش او را
خاطر نشان مىسازد، موقعيت او را در جهان به او گوشزد مىكند و اين نعمت بزرگى است
كه انسان وسيلهاى در اختيار داشته باشد كه در هر شبانه روز چند مرتبه قويا به او
بيدار باش گويد.
5- نماز خود بينى و كبر را در هم مىشكند، چرا كه انسان در هر شبانه روز هفده
ركعت و در هر ركعت دو بار پيشانى بر خاك در برابر خدا مىگذارد، خود را ذره كوچكى
در برابر عظمت او مىبيند، بلكه صفرى در برابر بىنهايت.
پردههاى غرور و خود خواهى را كنار مىزند، تكبر و برترى جويى را در هم
مىكوبد.
به همين دليل على ع در آن حديث معروفى كه فلسفههاى عبادات اسلامى در آن منعكس
شده است بعد از ايمان، نخستين عبادت را كه نماز است با همين هدف تبيين مىكند
مىفرمايد:
فرض اللَّه الايمان تطهيرا من الشرك و الصلاة تنزيها عن الكبر ...:
" خداوند ايمان را براى پاكسازى انسانها از شرك واجب كرده است و نماز را
براى پاكسازى از كبر" [1] 6- نماز وسيله پرورش، فضائل اخلاق و تكامل معنوى انسان
است، چرا كه انسان را از جهان محدود ماده و چهار ديوار عالم طبيعت بيرون مىبرد،
به ملكوت آسمانها دعوت مىكند، و با فرشتگان همصدا و همراز مىسازد، خود را بدون
نياز به هيچ واسطه در برابر خدا مىبيند و با او به گفتگو برمىخيزد.
تكرار اين عمل در شبانه روز آنهم با تكيه روى صفات خدا، رحمانيت و رحيميت و
عظمت او مخصوصا با كمك گرفتن از سورههاى مختلف قرآن بعد از حمد كه بهترين دعوت
كننده به سوى نيكيها و پاكيها است اثر قابل ملاحظهاى