responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 289

ظاهر اين است كه معاذ بن جبل اين سخن را از كلام پيامبر ص استفاده كرده زيرا خود او نقل مى‌كند كه از پيامبر خدا پرسيدم: كدام عمل از همه اعمال برتر است فرمود:

ان تموت و لسانك رطب من ذكر اللَّه عز و جل:

" اينكه به هنگام مردن زبان تو به ذكر خداوند بزرگ مشغول باشد.

و از آنجا كه نيات انسانها و ميزان حضور قلب آنها در نماز و سائر عبادات بسيار متفاوت است در پايان آيه مى‌فرمايد:" و خدا مى‌داند چه كارهايى را انجام مى‌دهيد" (وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ‌).

چه اعمالى را كه در پنهان انجام مى‌دهيد يا آشكار، چه نياتى را كه در دل داريد، و چه سخنانى كه بر زبان جارى مى‌كنيد.

نكته: تاثير نماز در تربيت فرد و جامعه‌

گر چه نماز چيزى نيست كه فلسفه‌اش بر كسى مخفى باشد، ولى دقت در متون آيات و روايات اسلامى ما را به ريزه‌كاريهاى بيشترى در اين زمينه رهنمون مى‌گردد:

1- روح و اساس و هدف و پايه و مقدمه و نتيجه و بالآخره فلسفه نماز همان ياد خدا است، همان" ذكر اللَّه" است كه در آيه فوق بعنوان برترين نتيجه بيان شده است.

البته ذكرى كه مقدمه فكر، و فكرى كه انگيزه عمل بوده باشد، چنان كه در حديثى از امام صادق ع آمده است كه در تفسير جمله‌ وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ فرمود:

ذكر اللَّه عند ما احل و حرم‌

" ياد خدا كردن به هنگام انجام حلال و حرام" (يعنى به ياد خدا بيفتد به سراغ حلال برود و از حرام چشم بپوشد) [1]


[1] بحار الانوار جلد 82 صفحه 200.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 289
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست