نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 285
بندگان صالح او قرار گيرد (تشهد و سلام).
همه اين امور موجى از معنويت در وجود او ايجاد مىكند، موجى كه سد نيرومندى در
برابر گناه محسوب مىشود.
اين عمل چند بار در شبانه روز تكرار مىگردد، هنگامى كه صبح از خواب برمىخيزد
در ياد او غرق مىشود.
در وسط روز هنگامى كه غرق زندگى مادى شده ناگهان صداى تكبير مؤذن را مىشنود،
برنامه خود را قطع كرده، به درگاه او مىشتابد، و حتى در پايان روز و آغاز شب پيش
از آنكه به بستر استراحت رود با او راز و نياز مىكند و دل را مركز انوار او
مىسازد.
از اين گذشته به هنگامى كه آماده مقدمات نماز مىشود خود را شستشو مىدهد پاك
مىكند، حرام و غصب را از خود دور مىسازد و به بارگاه دوست مىرود همه اين امور
تاثير بازدارنده در برابر خط فحشاء و منكرات دارد.
منتها هر نمازى به همان اندازه كه از شرايط كمال و روح عبادت برخوردار است نهى
از فحشاء و منكر مىكند، گاه نهى كلى و جامع و گاه نهى جزئى و محدود.
ممكن نيست كسى نماز بخواند و هيچگونه اثرى در او نبخشد هر چند نمازش صورى باشد
هر چند آلوده گناه باشد، البته اين گونه نماز تاثيرش كم است، اين گونه افراد اگر
همان نماز را نمىخواندند از اين هم آلودهتر بودند.
روشنتر بگوئيم: نهى از فحشاء و منكر سلسله مراتب و درجات زيادى دارد و هر
نمازى به نسبت رعايت شرايط داراى بعضى از اين درجات است.
از آنچه در بالا گفتيم روشن مىشود سرگردانى جمعى از مفسران در تفسير اين آيه
و انتخاب تفسيرهاى نامناسب بى جهت است، شايد آنها به همين دليل كه ديدهاند بعضى
نماز مىخوانند و مرتكب گناه مىشوند و آيه را در معنى مطلقش بدون سلسله مراتب
ديدهاند گرفتار شك و ترديد شدهاند، و راههاى ديگرى را در
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 285