نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 284
را به نور تلاوتش روشن كن.
بعد از بيان اين دستور كه در حقيقت جنبه آموزش دارد، به دستور دوم مىپردازد
كه شاخه اصلى پرورش است، مىگويد:" و نماز را بر پا دار" (وَ أَقِمِ الصَّلاةَ).
سپس به فلسفه بزرگ نماز پرداخته مىگويد:" زيرا نماز انسان را از زشتيها
و منكرات باز مىدارد" (إِنَّ
الصَّلاةَ تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ) [1] طبيعت
نماز از آنجا كه انسان را به ياد نيرومندترين عامل بازدارنده يعنى اعتقاد به مبدء
و معاد مىاندازد داراى اثر بازدارندگى از فحشاء و منكر است.
انسانى كه به نماز مىايستد، تكبير مىگويد، خدا را از همه چيز برتر و بالاتر
مىشمرد، به ياد نعمتهاى او مىافتد، حمد و سپاس او مىگويد، او را به رحمانيت و
رحيميت مىستايد، به ياد روز جزاى او مىافتد، اعتراف به بندگى او مىكند، از او
يارى مىجويد صراط مستقيم از او مىطلبد، و از راه كسانى كه غضب بر آنها شده و
گمراهان به خدا پناه مىبرد (مضمون سوره حمد).
بدون شك در قلب و روح چنين انسانى جنبشى به سوى حق و حركتى به سوى پاكى و جهشى
به سوى تقوا پيدا مىشود.
براى خدا" ركوع" مىكند، و در پيشگاه او پيشانى بر خاك مىنهد، غرق
در عظمت او مىشود و خودخواهىها و خود برتربينىها را فراموش مىكند.
شهادت به يگانگى او مىدهد گواهى به رسالت پيامبر ص مىدهد.
بر پيامبرش درود مىفرستد و دست به درگاه خداى بر مىدارد كه در زمره
[1] فرق ميان" فحشاء"
و" منكر" در جلد 11 صفحه 370 ذيل آيه 90 سوره نحل آمده است كه در يك
عبارت كوتاه مىتوان گفت:" فحشاء" اشاره به گناهان بزرگ پنهانى، و"
منكر" گناهان بزرگ آشكار است، و يا فحشاء گناهانى است كه بر اثر غلبه قواى
شهويه، و منكر بر اثر غلبه قوه غضبيه صورت مىگيرد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 284