نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 272
آيه بعد از سه نفر از گردنكشان كه هر كدام نمونه بارزى از يك قدرت شيطانى
بودند نام مىبرد مىگويد:" و قارون و فرعون و هامان را نيز هلاك كرديم"
(وَ قارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هامانَ) [1] قارون مظهر ثروت توأم با غرور و خودخواهى و غفلت، فرعون مظهر قدرت استكبارى
توأم با شيطنت، و هامان الگويى براى معاونت از ظالمان مستكبر بود.
سپس مىافزايد:" موسى با دلائل روشن به سراغ اين سه آمد و حجت را بر آنها
تمام كرد" (وَ لَقَدْ جاءَهُمْ مُوسى بِالْبَيِّناتِ).
" اما آنها راه استكبار و غرور و سركشى را در زمين پيش گرفتند" (فَاسْتَكْبَرُوا فِي الْأَرْضِ).
قارون تكيه بر ثروت و زينت و گنجها و علم و دانشش كرد، و فرعون و هامان تكيه
بر لشكر و قدرت نظامى و نيروى تبليغاتى عظيم در ميان تودههاى ناآگاه.
ولى" آنها با اينهمه نتوانستند بر خدا پيشى گيرند و از چنگال قدرت او
فرار كنند" (وَ ما كانُوا سابِقِينَ).
خداوند فرمان نابودى قارون را به زمينى داد كه مهد آسايش او بود، و فرمان
نابودى فرعون و هامان را به آبى كه مايه حيات است، خدا براى نابودى آنها لشكرهاى
آسمان و زمين را بسيج نكرد، بلكه آنچه مايه حيات آنها بود فرمان مرگ آنها را اجرا
كرد! [2]"
سابقين" جمع" سابق" به معنى كسى است كه پيشى مىگيرد و جلو
[1] اين سه كلمه نيز مفعول فعل مقدرى
است (اهلكنا) كه از آيات گذشته استفاده شد و بعضى آنها را مفعول اذكر مىدانند.
[2] شرح ماجراى زندگى قارون در هفت
آيه سوره قصص از 76- 81 آمده، و هلاكت فرعون و فرعونيان در تفسير سوره قصص در همين
جلد از تفسير نمونه، و در جلد ششم در تفسير سوره اعراف ذكر شده است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 272