نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 269
خويشاوندى با اقوامشان نيز داشتند.
" مدين" شهرى است در جنوب غربى اردن كه امروز به نام"
معان" خوانده مىشود، در شرق" خليج عقبه" قرار گرفته، و حضرت شعيب
و قومش در آنجا مىزيستند [1]" شعيب" مانند ساير پيامبران بزرگ خدا دعوت خود
را از اعتقاد به مبدأ و معاد كه پايه و اساس هر دين و آئين است آغاز كرد،"
گفت اى قوم من! خدا را بپرستيد و به روز قيامت اميدوار باشيد" (فَقالَ يا قَوْمِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ ارْجُوا الْيَوْمَ
الْآخِرَ).
ايمان به مبدأ سبب مىشود كه انسان احساس مراقبت دقيقى به طور دائم از ناحيه
پروردگار بر اعمال خود داشته باشد، و ايمان به معاد انسان را به ياد دادگاه عظيمى
مىاندازد كه همه چيز بى كم و كاست در آن مورد بررسى قرار خواهد گرفت.
اعتقاد به اين دو اصل مسلما در تربيت و اصلاح انسان تاثير فوق العادهاى خواهد
داشت.
دستور سوم" شعيب" يك دستور جامع عملى بود كه تمام برنامههاى
اجتماعى را در برمىگيرد گفت:" سعى در فساد در زمين مكنيد" (وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ).
فساد مفهوم وسيعى دارد كه هر گونه نابسامانى و ويرانگرى و انحراف و ظلم را در
بر مىگيرد و نقطه مقابل آن صلاح و اصلاح است كه تمام برنامههاى سازنده در مفهوم
آن جمع است.
" تعثوا" از ماده" عثى" به معنى توليد فساد كردن است،
منتها اين
[1] در باره" مدين" شرح
مبسوطى ذيل آيه 23 سوره قصص در همين جلد از تفسير نمونه داشتيم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 269