نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 255
" و آيا راه تكثير نسل انسان را قطع مىكنيد"؟! (وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ) [1]" و
آيا شما در مجالسى كه مركز اجتماعتان است آشكارا اعمال منكر انجام مىدهيد"؟
(وَ تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ).
" نادى" از ماده" نداء" به معنى مجلس عمومى، و گاه به
معنى مركز تفريح است، چون افراد در آنجا يكديگر را صدا مىزنند و ندا مىكنند.
قرآن در اينجا شرح نداده است كه آنها چه منكراتى در مجالس خود انجام مىدادند،
اما ناگفته پيدا است اعمالى بوده است كه متناسب با همان عمل زشتشان بوده، و به
طورى كه در بعضى از تواريخ آمده آنها فحشهاى ركيك و كلمات زشت و زننده رد و بدل
مىكردند، با كف دست بر پشت يكديگر مىزدند قمار مىكردند، بازيهاى بچهگانه
داشتند، مخصوصا سنگهاى كوچك به يكديگر يا به عابران پرتاب مىكردند، انواع آلات
موسيقى را به كار مىبردند، و حتى در حضور جمع بدن خود را برهنه و گاه كشف عورت
مىكردند! [2] در
حديثى از" ام هانى" از پيامبر اسلام ص چنين آمده است كه حضرت در پاسخ
سؤال از جمله و تَأْتُونَ فِي نادِيكُمُ الْمُنْكَرَ فرمود:
كانوا يخذفون من يمر بهم و يسخرون منه:
" آنها هر كسى كه رد مىشد سنگريزه به سوى او پرتاب
[1] جمعى از مفسران در تفسير
جمله" وَ تَقْطَعُونَ السَّبِيلَ" احتمالات ديگرى نيز ذكر كردهاند، از جمله: با توجه
به تاريخچهاى كه در فوق براى آنها ذكر شد آن را به معنى قطع كردن راه مردم در
سفرهايشان به آن منطقه تفسير كردهاند، چرا كه كاروانيان براى اينكه از شر اين قوم
در امان بمانند چارهاى نداشتند جز اينكه از بيراهه بروند تا به دست اين بيراهان
گرفتار نشوند. بعضى ديگر آن را به معنى" سرقت اموال" مردم تفسير
كردهاند، ولى تفسير اول كه در بالا ذكر شد مناسبتر به نظر مىرسد، چرا كه يكى از
فلسفههاى تحريم" لواط" طبق صريح روايات خطر قطع نسل آدمى است.