نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 241
است و آنها از ساكنان زمينند، تعبير به" وَ لا فِي السَّماءِ" چه مفهومى مىتواند داشته باشد؟
در پاسخ بايد گفت: اين تعبير يك نوع تاكيد و مبالغه است يعنى شما نه مىتوانيد
در محدوده زمين از قلمرو قدرت خدا بيرون رويد و نه در آسمانها كه اگر فرضا قدرت
مىداشتيد و به آسمان هم مىرفتيد باز هم تحت قدرت او بوديد.
يا اينكه نه بوسيله زمينيان مىتوانيد خداوند را در مشيتش عاجز كنيد نه
معبودانى كه براى خود در آسمان مىپنداشتيد، همچون فرشتگان و جنيان (البته تفسير
اول مناسبتر است).
ديگر اينكه فرق ميان" ولى" و" نصير" چيست؟
مرحوم طبرسى در مجمع البيان مىگويد:" ولى كسى است كه بدون درخواست به
انسان كمك كند، اما نصير اعم از آنست، گاه با درخواست و گاه بدون درخواست كمك
مىنمايد" بلكه مىتوان گفت با توجه به مقابله اين دو كلمه، ولى اشاره به
سرپرستى است كه بدون تقاضا كمك مىكند و نصير فريادرس و ياورى است كه بعد از
تقاضاى كمك به يارى انسان مىشتابد.
و به اين ترتيب قرآن تمام درهاى فرار از چنگال مجازات الهى را به روى اين
مجرمان مىبندد.
***
لذا در آيه بعد بطور قاطع مىفرمايد:" كسانى كه به آيات خدا و لقاى
او كافر شدند از رحمت من مايوسند" (وَ
الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ لِقائِهِ أُولئِكَ يَئِسُوا مِنْ
رَحْمَتِي).
سپس براى تاكيد مىافزايد:" براى آنها عذاب دردناكى است" (وَ أُولئِكَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ).
اين" عذاب اليم" لازمه مايوس شدن از رحمت خدا است.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 241