نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 240
درونش آشكار، و به اين ترتيب معنى آيه 9 سوره طارق يَوْمَ تُبْلَى السَّرائِرُ (روزى كه اسرار درون آشكار مىگردد) را تداعى مىكند.
***
در تكميل اين بحث كه عذاب و رحمت به دست خدا است، و بازگشت همه به سوى او
است، مىافزايد: اگر تصور كنيد مىتوانيد از قلمرو حكومت خداوند بيرون رويد و
چنگال مجازات گريبان شما را نگيرد، سخت در اشتباهيد چرا كه" شما نمىتوانيد
بر اراده خداوند چيره شويد و از دست قدرت او در زمين يا آسمان فرار كنيد" (وَ ما أَنْتُمْ بِمُعْجِزِينَ فِي الْأَرْضِ وَ لا فِي
السَّماءِ) [1] و اگر تصور كنيد سرپرست و ياورى از شما دفاع مىكند، آنهم
اشتباه محض است زيرا" براى شما جز خدا، ولى و ياورى نيست" (وَ ما لَكُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا
نَصِيرٍ).
در حقيقت رهايى از چنگال عذاب پروردگار يا به اين است كه از قلمرو حكومت او
بيرون رويد، يا بمانيد و با تكيه كردن بر قدرت ديگران از خويشتن دفاع كنيد، نه
بيرون رفتن امكان پذير است كه همه جا كشور او است و تمام عالم هستى ملك پهناور او،
و نه كسى وجود دارد كه بتواند در برابر قدرتش قد علم كند و به دفاع از شما برخيزد.
در اينجا دو سؤال باقى ميماند:
نخست اينكه: با توجه به اين واقعيت كه نظر در اين آيه به مشركان و كفار
[1]" معجزين" از ماده"
عجز" در اصل به معنى عقب افتادن از چيزى است، و لذا به هنگام ناتوانى كه باعث
عقب افتادگى است اين تعبير به كار مىرود، و" معجز" به معنى كسى است كه
ديگرى را عاجز مىكند، و از آنجا كه افرادى كه فرار مىكنند و از قلمرو قدرت كسى
بيرون مىروند، او را از تعقيب خود عاجز و ناتوان مىكنند واژه" معجز"
در اين گونه موارد نيز به كار مىرود.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 240