نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 233
چرا كه" كسانى را كه غير از خدا مىپرستيد، قادر نيستند به شما رزق و
روزى دهند" (إِنَّ الَّذِينَ تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ
اللَّهِ لا يَمْلِكُونَ لَكُمْ رِزْقاً).
شما خود قبول داريد كه بتها خالق نيستند، بلكه خالق خدا است بنا بر اين روزى
دهنده نيز او است" سپس روزى را نزد خدا جستجو كنيد" (فَابْتَغُوا عِنْدَ اللَّهِ الرِّزْقَ).
و چون روزى دهنده او است" او را عبادت كنيد و شكر او را بجا آوريد"
(وَ اعْبُدُوهُ وَ اشْكُرُوا لَهُ).
به تعبير ديگر يكى از انگيزههاى عبادت، حس شكرگزارى است در مقابل منعم حقيقى،
شما مىدانيد منعم حقيقى خدا است، پس شكر و عبادت نيز مخصوص ذات پاك خدا است.
و اگر زندگى سراى ديگر را مىطلبيد بدانيد" بازگشت همه شما به سوى او
است" و نه به سوى بتها! (إِلَيْهِ
تُرْجَعُونَ).
بتها نه در اينجا منشا اثرى هستند و نه آنجا.
به اين ترتيب با چند دليل كوتاه و روشن، منطق واهى آنها را مىكوبد.
***
سپس ابراهيم ع به عنوان تهديد، و همچنين بىاعتنايى نسبت به آنها،
مىگويد:" اگر شما سخنان مرا تكذيب كنيد مطلب تازهاى نيست، امتهاى پيش از
شما نيز پيامبرشان را تكذيب كردند" (و به سرنوشت دردناكى گرفتار شدند) (وَ إِنْ تُكَذِّبُوا فَقَدْ كَذَّبَ أُمَمٌ مِنْ
قَبْلِكُمْ).
" وظيفه رسول و فرستاده خدا جز ابلاغ آشكار نيست" خواه پذيرا شوند
يا نشوند (وَ ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ
الْمُبِينُ).
منظور از امتهاى پيشين، قوم نوح و اقوامى بودند كه بعد از آنها روى كار آمدند.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 233