responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 231

كرده و نادم مى‌شدند و به سوى خدا مى‌آمدند هرگز گرفتار چنين سرنوشتى نمى‌شدند.

***
در آيه بعد مى‌افزايد:" ما نوح و اصحاب كشتى را رهايى بخشيديم، و آن را آيت و نشانه‌اى براى جهانيان قرار داديم" (فَأَنْجَيْناهُ وَ أَصْحابَ السَّفِينَةِ وَ جَعَلْناها آيَةً لِلْعالَمِينَ‌) [1]
***
سپس به دنبال ماجراى فشرده نوح ع و قومش به سراغ داستان ابراهيم ع دومين پيامبر بزرگ اولوا العزم مى‌رود و مى‌فرمايد:" ما ابراهيم را فرستاديم هنگامى كه به قومش گفت: خداى يگانه را پرستش كنيد و از او بپرهيزيد كه اين براى شما بهتر است اگر بدانيد" (وَ إِبْراهِيمَ إِذْ قالَ لِقَوْمِهِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اتَّقُوهُ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ‌) [2] در اينجا دو برنامه مهم اعتقادى و عملى انبيا، را كه دعوت به" توحيد" و" تقوا" بوده است يك جا بيان كرده و در پايان مى‌گويد: اگر شما درست بينديشيد پيروى از توحيد و تقوا براى شما بهتر است كه دنيايتان را از آلودگى‌هاى شرك و گناه و بدبختى نجات مى‌دهد، و آخرت شما نيز سعادت جاويدان است.

***

[1] در اينكه مرجع ضمير" جعلناها" چيست؟ مفسران احتمالات زيادى داده‌اند، بعضى گفته‌اند: اشاره به مجموع اين واقعه و حادثه است، بعضى آن را فقط اشاره به نجات نوح و يارانش مى‌دانند، و بعضى اشاره به" كشتى" گرفته‌اند و ظاهر عبارت آيه فوق نيز همين احتمال اخير است، و به راستى اين كشتى مخصوصا در آن عصر و زمان و در چنان حادثه عظيمى آيتى بود از آيات خدا.

[2] ابراهيم ظاهرا در اينجا عطف بر نوح است و فعل آن ارسلنا است و بعضى عطف بر مفعول انجينا گرفته‌اند و بعضى مفعول فعل محذوف" اذكر" مى‌دانند.

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 16  صفحه : 231
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست