نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 213
و پوشاندن گناهان است كه عائد خود انسان مىشود، همانگونه كه ثواب آن هم از آن
خودشان مىباشد، چنان كه قرآن در پايان همين آيه مىگويد:" ما به طور قطع
آنها را به بهترين اعمالى كه انجام دادند پاداش مىدهيم" (وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ).
" نكفر" از ماده" تكفير" در اصل به معنى"
پوشاندن" است، و منظور از پوشاندن گناهان در اينجا عفو و بخشش الهى است.
تعبير به" أَحْسَنَ الَّذِي
كانُوا يَعْمَلُونَ" با اينكه خداوند همه
اعمال نيك را جزا مىدهد چه" حسن" باشد و چه" احسن" (چه خوب
چه خوبتر) ممكن است اشاره به اين باشد كه ما همه اعمال خوب آنها را به حساب بهترين
آنها مىگذاريم، يعنى اگر بعضى از اعمال آنها عالى و بعضى خوب يا متوسط است همه را
به حساب عالى مىگذاريم و اين است معنى تفضل پروردگار كه در آيات ديگر قرآن (مانند
آيه 38 نور) نيز به آن اشاره شده است:
لِيَجْزِيَهُمُ اللَّهُ أَحْسَنَ ما عَمِلُوا وَ يَزِيدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ:" تا خداوند بهترين اعمال آنها را پاداش دهد و از
فضلش بر آن بيفزايد"
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 213