نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 211
آرى اين وعده الهى تخلف ناپذير است، و راهى است كه به هر حال بايد پيموده شود.
و از اين گذشته خداوند سخنان شما را مىشنود و از اعمال و نيات شما آگاه است
كه" او شنوا و دانا است" (وَ هُوَ
السَّمِيعُ الْعَلِيمُ).
در اينكه منظور از" لقاء اللَّه" (ملاقات پروردگار) چيست؟ بعضى آن
را به معنى ملاقات فرشتگان پروردگار، و بعضى به معنى ملاقات حساب و جزاء، و بعضى
به ملاقات حكم و فرمان حق تفسير كردهاند، و بعضى آن را كنايه از قيامت و رستاخيز
دانستهاند، در حالى كه دليلى ندارد كه آيه را به اين معانى مجازى تفسير كنيم.
بايد گفت: لقاى پروردگار در قيامت، نه يك ملاقات حسى است كه يك لقاى روحانى و
يك نوع شهود باطنى است، چرا كه در آنجا پردههاى ضخيم عالم ماده از مقابل چشم جان
انسان كنار مىرود، و حالت شهود به انسان دست مىدهد.
به گفته" علامه طباطبائى" در الميزان، منظور از لقاء اللَّه آنست كه
بندگان در موقفى قرار مىگيرند كه حجابى ميان آنها و پروردگارشان نيست، زيرا طبيعت
روز قيامت ظهور حقايق است چنان كه قرآن مىگويد: وَ يَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ:" آن روز خواهند دانست كه خدا حق آشكار است"
(سوره نور آيه 25) [1]
***
آيه
بعد در حقيقت تعليلى است براى آنچه در آيه قبل گذشت، مىگويد:
اينكه دستور داده شده مؤمنان به لقاء اللَّه آنچه در توان دارند فروگذار نكنند
[1] در زمينه تفسير" لقاء
اللَّه" در جلد اول ذيل آيه 46 سوره بقره نيز بحث ديگرى داريم.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 211