نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 175
بنى اسرائيل به قارون گفتند: وَ ابْتَغِ
فِيما آتاكَ اللَّهُ الدَّارَ الآخرة.
اسلام ثروتى را مىپسندد كه در آن" أَحْسِنْ كَما أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ" و نيكى به همگان باشد.
اسلام ثروتى را مدح مىكند كه در آن لا تَنْسَ
نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيا تحقق يابد
بالآخره اسلام ثروتى را خواهان است كه مايه فساد در زمين و فراموش كردن ارزشهاى
انسانى و گرفتار شدن در مسابقه جنونآميز" تكاثر" نگردد، و انسان را
به" خود برتربينى" و" تحقير ديگران" و حتى رويارويى با پيامبر
خدا نكشاند.
وسيلهاى باشد براى استفاده همگان، براى پر كردن خلاهاى موجود اقتصادى، براى
مرهم نهادن بر زخمهاى جانكاه محرومان، و براى رسيدن به نيازها و مشكلات مستضعفان.
علاقه به چنين ثروتى با چنين هدفهاى مقدسى علاقه به دنيا نيست، علاقه به آخرت
است، چنان كه در حديثى مىخوانيم يكى از ياران امام صادق ع خدمتش آمد و شكايت كرد
كه ما دنبال دنيا هستيم و به آن علاقمنديم (از اين مىترسيم كه دنياپرست باشيم).
امام (كه پاكى و تقواى آن مرد را مىدانست) فرمود: با اين ثروت دنيا چه
مىخواهى انجام دهى؟ در پاسخ عرض كرد: هزينه خود و خانوادهام را تهيه كنم، و به
خويشاوندانم كمك نمايم، در راه خدا انفاق كنم، و حج و عمره بجا آورم امام فرمود:
ليس هذا طلب الدنيا هذا طلب الآخرة:" اين، دنياطلبى نيست اين طلب آخرت
است" [1] و از
اينجا فاسد بودن عقيده دو گروه: گروهى از مسلمان نماهاى بيخبر از تعليمات اسلام كه
اسلام را حامى مستكبران معرفى مىكنند و گروهى از دشمنان مغرض كه مىخواهند چهره
اسلام را دگرگون نشان داده و آن را ضد ثروت و طرفدار
[1]" وسائل الشيعه" ج 12 ص
19 (حديث 3 از باب 7 از ابواب مقدمات التجارة).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 175