نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 161
نمىشود".
در اينجا سؤال ديگرى مطرح است كه اين تعبير با آيه 92 سوره حجر كه
مىگويد:" قسم به پروردگارت كه ما از همه آنها سؤال مىكنيم"" فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ" چگونه سازگار است؟
اين سؤال را نيز از دو راه مىتوان پاسخ گفت: نخست اينكه قيامت، مواقف متعددى
دارد بعضى از مواقف سؤال مىكنند، اما در بعضى از مواقف همه چيز روشن است و نياز
به سؤال ندارد.
ديگر اينكه سؤال دو گونه است:" سؤال تحقيق" و" سؤال
سرزنش"، در قيامت نياز به" سؤال تحقيق" نيست، چرا كه همه چيز عيان
است و حاجت به بيان نيست، ولى" سؤال سرزنشآميز" در آنجا وجود دارد كه
اين خود يك نوع مجازات روانى براى مجرمان است.
درست همانند سؤالى كه پدر از فرزند ناخلفش مىكند و مىگويد: آيا من اين همه به
تو خدمت نكردم؟ و آيا جزاى آن همه خدمت خيانت و فساد بود؟! (در حالى كه هر دو از
جريانها با خبرند و منظور پدر سرزنش فرزند است).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 161