نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 101
أَنْ تُصِيبَهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ فَيَقُولُوا رَبَّنا
لَوْ لا أَرْسَلْتَ إِلَيْنا رَسُولًا فَنَتَّبِعَ آياتِكَ وَ نَكُونَ مِنَ
الْمُؤْمِنِينَ) [1] در حقيقت آيه اشاره به اين نكته است كه راه حق روشن است، و
هر عقلى حاكم به بطلان شرك و بتپرستى است، و زشتى بسيارى از اعمال آنها همچون
مظالم و ستمها از مستقلات حكم عقل مىباشد و حتى بدون فرستادن پيامبران در اين
زمينه مىتوان آنها را مجازات كرد، ولى خداوند حتى در اين قسمت كه حكم عقل در آن
واضح و روشن است براى اتمام حجت و نفى هر گونه عذر پيامبران را با كتابهاى آسمانى
و معجزات مىفرستد تا كسى نگويد بدبختى ما به خاطر نبودن راهنما بود، اگر رهبر
الهى داشتيم اهل هدايت و نجات بوديم.
به هر حال اين آيه از آياتى است كه دلالت بر لزوم لطف از طريق ارسال پيامبران
دارد، و نشان مىدهد كه سنت خداوند بر اين است كه قبل از ارسال پيامبر هيچ امتى را
به خاطر گناهانشان مجازات نكند، همانگونه كه در سوره نساء آيه 165 نيز مىخوانيم: رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَ مُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ
لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ وَ كانَ اللَّهُ عَزِيزاً
حَكِيماً:" ما پيامبرانى فرستاديم كه بشارت دهنده
و بيم دهنده بودند تا براى مردم بعد از اين پيامبران حجتى باقى نماند و خداوند
توانا و حكيم است".
***
سپس به بهانهجوئيهاى آنها اشاره مىكند كه آنها بعد از ارسال رسل نيز
[1] بسيارى از مفسران تصريح كردهاند
كه جواب لولاى اول محذوف است و جزاى آن" لما ارسلنا رسولا"- يا-"
لما وجب ارسال الرسل" بوده است، البته تعبير دوم صحيحتر و واقعبينانهتر است
و به هر حال اين سخن مربوط به احكامى است كه عقل مستقلا آن را درك مىكند، و گرنه
فرستادن پيامبران به دلائل ديگرى نيز لازم است، هر چند يكى از فوائد آمدن پيامبران
نيز تاكيد" احكام عقليه" همچون بطلان شرك و قبح ظلم و فساد است (دقت
كنيد).
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 16 صفحه : 101