responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 83

3- نزول تدريجى قرآن سبب ارتباط دائم و مستمر پيامبر ص به مبدء وحى بود، اين ارتباط دائمى قلب او را قويتر، و اراده او را نيرومندتر مى‌ساخت و تاثيرش در برنامه‌هاى تربيتى او انكار ناپذير بود.

4- از سويى ديگر ادامه وحى بيانگر ادامه رسالت و سفارت پيامبر ص است، و جايى براى وسوسه دشمنان نخواهد گذاشت كه بگويند اين يك روز از سوى خدا مبعوث شد، سپس خدايش او را ترك گفت!، همانگونه كه در تاريخ اسلام مى‌خوانيم كه به هنگام تاخير وحى، در آغاز نبوت پيامبر ص اين زمزمه پيدا شد و سوره" و الضحى" براى نفى آن نازل گرديد.

5- بدون شك اگر بنا بود برنامه‌هاى اسلام همه يك جا نازل شود، لازم بود يك جا نيز اجرا گردد، زيرا نازل شدن بدون اجرا ارزش آن را از بين مى‌برد، و مى‌دانيم اجراى همه برنامه‌ها اعم از عبادات، زكات و جهاد و رعايت تمام واجبات و پرهيز از تمام محرمات يك جا كار بسيار سنگينى بود كه موجب فرار گروه عظيمى از اسلام مى‌شد.

پس چه بهتر كه تدريجا نازل شود، و تدريجا مورد عمل قرار گيرد.

و به تعبير ديگر هر يك از اين برنامه‌ها به خوبى جذب شود و اگر سؤال و گفتگويى پيرامون آن است، مطرح گردد و جواب گفته شود.

6- يكى ديگر از اثرات اين نزول تدريجى روشن شدن عظمت و اعجاز قرآن است، چرا كه در هر واقعه آياتى نازل مى‌گردد، به تنهايى خود دليل بر عظمت و اعجاز است و هر قدر تكرار مى‌شود، اين عظمت و اعجاز روشنتر مى‌گردد و در اعماق قلوب مردم نفوذ مى‌كند.

3- معنى ترتيل در قرآن‌

واژه" ترتيل" از ماده" رتل" (بر وزن قمر) به معنى منظم بودن‌

نام کتاب : تفسير نمونه‌ ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 15  صفحه : 83
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست