نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 7
تفسير:
برترين معيار شناخت
اين سوره با
جمله" تبارك" آغاز مىشود كه از ماده" بركت" است و مىدانيم
بركت داشتن چيزى عبارت از آن است كه داراى دوام و خير و نفع كامل باشد.
مىفرمايد:"
پر بركت و زوال ناپذير است خدايى كه" فرقان" را بر بندهاش نازل كرد، تا
جهانيان را انذار كند" (تَبارَكَ الَّذِي نَزَّلَ
الْفُرْقانَ عَلى عَبْدِهِ لِيَكُونَ لِلْعالَمِينَ نَذِيراً)
[1] جالب اينكه مبارك بودن ذات پروردگار به وسيله نزول فرقان، يعنى
قرآنى كه جدا كننده حق از باطل است معرفى شده، و اين نشان مىدهد كه برترين خير و
بركت آن است كه انسان وسيلهاى براى شناخت- شناخت حق از باطل- در دست داشته باشد!
اين نكته نيز قابل توجه است كه" فرقان" گاه به معنى" قرآن" و
گاه به معنى معجزاتى كه روشنگر حق از باطل است، و گاه در مورد تورات به كار رفته
است، ولى در اينجا با قرائنى كه در آيه و آيات بعد است منظور قرآن است.
در بعضى از
روايات هنگامى كه از امام صادق ع مىپرسند كه آيا ميان" قرآن" و"
فرقان" فرقى است؟ مىفرمايد:" قرآن اشاره به مجموع اين كتاب آسمانى است،
و فرقان اشاره به آيات محكمات است" [2]
اين سخن منافات با فرقان بودن همه آيات قرآن ندارد و منظور اين است كه آيات محكمات
قرآن مصداق روشنتر و بارزترى براى فرقان و جداسازى
[1] در جلد ششم صفحه 208 ذيل آيه 56 سوره اعراف
ريشه اصلى" بركت" تشريح شده است.