نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 561
در آن متصور نيست.
همانگونه كه قرآن در پاسخ جمعى از دوزخيان كه در قيامت تقاضاى بازگشت به دنيا
براى جبران خطاهاى خود مىكنند مىگويد: وَ
لَوْ رُدُّوا لَعادُوا لِما نُهُوا عَنْهُ:"
اگر آنها بازگردند دگربار همان امورى را كه از آن نهى شدهاند انجام مىدهند"
(انعام آيه 28).
و نيز اينكه بعضى گفتهاند: رجعت با آيه 100 سوره مؤمنون سازگار نيست، زيرا
طبق اين آيه مشركان تقاضاى بازگشت به جهان مىكنند تا عمل صالح انجام دهند و
مىگويند:" رَبِّ ارْجِعُونِ لَعَلِّي أَعْمَلُ
صالِحاً فِيما تَرَكْتُ" اما به آنها پاسخ
منفى داده مىشود و گفته مىشود" كَلَّا
إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها" پاسخ آن
با توجه به اينكه اين آيه عام است و رجعت خاص است روشن مىگردد.
(دقت كنيد).
***
6- آخرين سخن اينكه شيعه در عين اعتقاد به رجعت كه آن را از مكتب ائمه اهل
بيت ع گرفته است، منكران رجعت را كافر نمىشمرد، چرا كه رجعت از ضروريات مذهب شيعه
است، نه از ضروريات اسلام، بنا بر اين رشته اخوت اسلامى را با ديگران به خاطر آن
نمىگسلد ولى به دفاع منطقى از عقيده خود ادامه مىدهد.
اين نيز قابل توجه است كه احيانا خرافات بسيارى با مساله رجعت آميخته شده كه
چهره آن را در نظر بعضى دگرگون ساخته است، لازم است پايه را بر احاديث صحيح
بگذاريم و از احاديث مخدوش و مشكوك بپرهيزيم.
آنچه در اينجا گفتيم فشردهاى بود از مباحث مربوط به" رجعت" و براى
اطلاع از خصوصيات و جزئيات ديگر بايد به كتبى كه در اين زمينه نوشته شده
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 561