نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 551
كه بدهند لذا در آخرين آيه مورد بحث، اضافه مىكند:" فرمان عذاب الهى در
مورد آنها صادر مىشود و آنها سخنى ندارند كه بگويند"! (وَ وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ بِما ظَلَمُوا فَهُمْ لا
يَنْطِقُونَ).
اين عذاب به معنى عذاب دنيا است هر گاه آيه را به معنى رجعت بدانيم، و به معنى
عذاب آخرت است اگر آيه را به معنى قيامت بدانيم.
نكتهها:
1- دابة الارض چيست؟
" دابه" به معنى" جنبنده" و" ارض" به
معنى" زمين" است، و بر خلاف آنچه بعضى مىپندارند" دابه" تنها
به جنبندگان غير انسان اطلاق نمىشود، بلكه مفهوم وسيعى دارد كه انسانها را نيز در
بر مىگيرد، چنان كه در آيه 6 سوره هود مىخوانيم: وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ
رِزْقُها:" هيچ جنبندهاى در زمين نيست مگر اينكه
روزى او بر خدا است".
و در آيه 61 سوره نحل آمده: وَ لَوْ
يُؤاخِذُ اللَّهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ ما تَرَكَ عَلَيْها مِنْ دَابَّةٍ" اگر خداوند مردم را به خاطر ستمهايشان مجازات
مىكرد، جنبندهاى را بر صفحه زمين باقى نمىگذاشت".
و در آيه 22 سوره انفال مىخوانيم:
إِنَّ شَرَّ الدَّوَابِّ عِنْدَ اللَّهِ الصُّمُّ الْبُكْمُ الَّذِينَ لا
يَعْقِلُونَ:" بدترين جنبندگان نزد خداوند افراد كر و
گنگى هستند كه چيزى نمىفهمند".
اما در مورد تطبيق اين كلمه، همانگونه كه در تفسير آيه بيان كرديم، قرآن بطور
سر بسته از آن گذشته، گويى بنا بر اجمال و ابهام بوده، تنها وصفى كه براى آن ذكر
كرده اين است كه با مردم سخن مىگويد، و افراد بى ايمان را اجمالا مشخص مىكند،
ولى در روايات اسلامى و سخنان مفسرين، بحثهاى زيادى در اين
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 551