نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 528
در اختيار ندارند، بلكه دلائل بسيار است اما آنها چشم بر هم نهاده نمىبينند.
***
آيه بعد منطق منكران رستاخيز را در يك جمله بيان مىكند:" كافران
گفتند آيا هنگامى كه ما و پدرانمان خاك شديم باز هم از دل خاك بيرون فرستاده
خواهيم شد"؟ (وَ قالَ الَّذِينَ
كَفَرُوا أَ إِذا كُنَّا تُراباً وَ آباؤُنا أَ إِنَّا لَمُخْرَجُونَ).
آنها به همين اندازه قناعت كردند كه اين مساله بعيدى است كه انسان خاك شود و
دوباره به زندگى برگردد، در حالى كه روز اول خاك بودند و از خاك برخاستند، چه
مانعى دارد كه باز به خاك برگردند و سپس حيات جديدى پيدا كنند.
جالب اينكه در هشت مورد از قرآن به همين گونه تعبير برخورد مىكنيم كه آنها به
مجرد استبعاد راه انكار را در مورد قيامت پوييدهاند.
***
سپس آنها مىافزايند:" اين وعده بى پايهاى است كه به ما و پدرانمان
از پيش داده شده" و هرگز اثرى از آن نمايان نبوده و نيست (لَقَدْ وُعِدْنا هذا نَحْنُ وَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ).
" اينها همان افسانههاى پيشينيان است"، اينها اوهام و خرافاتى بيش
نيست (إِنْ هذا إِلَّا أَساطِيرُ الْأَوَّلِينَ).
بنا بر اين نخست از استبعاد شروع مىكردند و بعد آن را پايه انكار مطلق قرار
مىدادند، گويى انتظار داشتند رستاخيز به زودى متحقق شود و چون در عمر خود شاهد و
ناظر آن نبودند آن را نفى مىكردند.
به هر حال اين تعبيرات همگى نشانه غرور و غفلت آنهاست.
ضمنا آنها با اين تعبير مىخواستند سخن پيامبر را در مورد قيامت تحقير كنند و
بگويند اين از وعدههاى كهنه و بى اساسى است كه ديگران هم به نياكان ما دادهاند و
مطلب تازهاى به نظر نمىرسد كه قابل بررسى و مطالعه باشد.
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 528