نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 523
نيز روى كلمه" برهان" مخصوصا تكيه شده است (برهان به معنى محكمترين
دليلى است كه همواره با صدق همراه است).
اين منطق" برهانطلبى" اسلام حكايت از محتواى قوى و غنى آن مىكند
چرا كه سعى دارد با مخالفان خود نيز برخورد منطقى داشته باشد، چگونه ممكن است از
ديگران مطالبه برهان كند و خود نسبت به آن بى اعتنا باشد؟ آيات قرآن مجيد مملو است
از استدلالات منطقى و براهين علمى در سطوح مختلف براى مسائل گوناگون.
اين درست بر خلاف چيزى است كه مسيحيت تحريف يافته امروز روى آن تكيه مىكند و
مذهب را تنها كار" دل" مىداند، و عقل را از آن بيگانه معرفى مىكند، و
حتى تضادهاى عقلى (همچون توحيد در تثليث) را در مذهب مىپذيرد و به همين دليل
انواع خرافات را اجازه ورود به مذهب مىدهد، در حالى كه اگر مذهب از عقل و استدلال
جدا شود هيچ دليلى بر حقانيت آن وجود نخواهد داشت و آن مذهب و ضد آن يكسان خواهد
بود.
عظمت اين برنامه اسلامى (تكيه بر برهان و دعوت مخالفان به استدلال منطقى)
هنگامى آشكارتر مىشود كه توجه كنيم اسلام از محيطى آشكار شد كه بيشترين محتواى
فكرى محيط را خرافات بى پايه و مسائل غير منطقى تشكيل مىداد.
3- جمع بندى و مرورى بر آيات گذشته
در آياتى كه گذشت قرآن براى اثبات" توحيد معبود" روى" توحيد
خالق" و" توحيد رب" (توحيد آفرينش و توحيد تدبير) تكيه داشت و از
دوازده نشانه بزرگ خدا در عالم هستى سخن مىگفت (آسمان و زمين، نزول باران، آثار
حياتى
نام کتاب : تفسير نمونه ط-دار الكتب الاسلاميه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 523